Home » D:News » ESA demarează primele etape ale construirii telescopului ARIEL

ESA demarează primele etape ale construirii telescopului ARIEL

Autor: Adrian Popovici 11.17.2020
ESA demarează primele etape ale construirii telescopului ARIEL
Telescopul Ariel ar trebuie să fie lansat în 2029, costurile sale fiind estimate la aproape un miliard de euro. Credit foto: ESA

Statele membre ale Agenției Spațiale Europene (ESA) au adoptat oficial proiectul misiunii Ariel, acceptând demararea a doi ani de studii de fezabilitate. Telescopul Ariel va testa studia gazele din atmosferele diferitelor exoplanete pentru a încerca să înțeleagă cum s-au format aceste obiecte și cum au evoluat ele în timp.

Oamenii de știință sunt de părere că acest proiect va oferi mai multe informații despre exoplanete și, de asemenea, că ar putea fi important pentru înțelegerea modului în care s-au format și au evoluat planetele din Sistemul Solar, notează BBC.

Un proiect important pentru Regatul Unit

Deși este, fără îndoială, un mare efort pentru întreaga cercetare spațială europeană, Ariel are o importanță deosebită pentru Marea Britanie. Științific, misiunea va fi condusă de la University College London de către investigatorul principal, prof. Giovanna Tinetti. Dar și pe plan tehnic, Marea Britanie va juca un rol major.

O parte importantă a observatorului, sistemul său de oglinzi și alte instrumente, vor fi asamblate și testate la RAL Space din Campusul Harwell din Oxfordshire.

„Suntem foarte buni în cercetarea exoplanetelor în Marea Britanie; avem una dintre cele mai mari comunități științifice din lume. Deci, da, vrem să avem un rol important în misiunea Ariel”, a declarat dr. Caroline Harper, Șefa Departamentului Științific al Agenției Spațiale din Regatul Unit.

Misiunea Ariel

Telescopul cuAtmospheric Remote-Sensing Infrared Exoplanet Large-survey (Ariel) a fost selectat ca a patra misiune „Clasă medie” a ESA în seria sa de proiecte Cosmic Vision din 2018. După cum se obișnuiește, statele membre au cerut o perioadă de evaluare după această alegere pentru a se asigura că finanțele și tehnologia necesare sunt disponibile pentru a duce la bun sfârșit proiectul.

Consorțiul Ariel va avansa acum cu faza de construcție, care va implica fabricarea diferitelor instrumente de testare, ducând în cele din urmă la producerea întregului echipament de zbor. Una dintre marile provocări va fi realizarea unui sistem de telescop din aluminiu. Aceasta include oglinda primară de 1,1 m pe 0,7 m, care urmează să fie acoperită cu argint.

Cercetătorii recunosc faptul că proiectul actual este o provocare, deoarece acest sistem va trebui să funcționeze în spațiu la temperaturi foarte scăzute, la aproximativ minus 230 grade Celsius. „Este pentru prima dată când construiesc un telescop atât de mare din aluminiu”, a declarat dr. Rachel Drummond, managerul proiectului Ariel din cadrul RAL Space.

Ariel intenționează să observe până la 1.000 de exoplanete în faza sa principală a misiunii.Va face acest lucru urmărind aceste lumi în timp ce se mișcă în jurul stelelor gazdă. Informațiile despre chimia atmosferelor planetelor vor fi obținute din lumina acestor stele care va ajunge pe oglinda telescopului și care va fi analizată cu ajutorul instrumentelor spectroscopice.