Home » D:News » Date genetice din Wuhan, analizate de serviciile din SUA, în ancheta privind originile pandemiei

Publicat: 09.08.2021
Institutul de Virologie Wuhan din China / Credit foto: Profimedia

Agenţiile de informaţii din Statele Unite examinează informaţii din baze de date genetice, inclusiv de la Institutul de Virologie din oraşul chinez Wuhan, care, dacă vor fi decodificate, ar putea fi esenţiale pentru depistarea originilor virusului SARS-CoV-2.

Catalogul enorm de informaţii conţine date despre structuri genetice extrase din mostre de virusuri studiate în Institutul de Virologie din Wuhan, China, despre care unii oficiali cred că ar putea fi sursa pandemiei COVID-19.

Nu este clar în ce mod sau când au obţinut serviciile secrete americane acces la aceste informaţii, dar computerele implicate în crearea şi procesarea acestor date genetice sunt conectate de obicei la servere externe cu stocare de tip cloud, astfel că există posibilitatea ca datele să fi fost obţinute prin acţiuni cibernetice, au declarat sursele citate, afirmă surse citate de CNN.

Totuşi, conversia acestor date genetice brute în informaţii utilizabile – care constituie doar o parte din efortul comunităţii de informaţii de a depista într-un interval de 90 de zile originile pandemiei – prezintă o serie de provocări, inclusiv în materie de procesare. În acest scop, serviciile secrete americane utilizează supercomputere ale institutelor de elită din cadrul Laboratoarelor Naţionale ale Departamentului Energiei. Există şi o problemă de personal.

Serviciile caută oameni de știință care să îi ajute

Serviciile de informaţii au nevoie de oameni de ştiinţă care să interpreteze datele complexe de secvenţiere genetică, dar care să aibă şi autorizaţii privind acces la date securizate şi care să cunoască şi dialectul mandarin, dat fiind că informaţiile sunt termeni specializaţi ai limbii chineze.

„În mod evident, există oameni de ştiinţă care au aprobări privind securitatea informaţiilor. Dar care să poată avea şi acces la date securizate şi să ştie şi limba mandarină? Sunt foarte puţini. Şi nu este vorba de orice oameni de ştiinţă, ci de specialişti în biologie. Iată că lucrurile devin brusc dificile”, afirmă un oficial american, sub protecţia anonimatului.

Oficialii care participă la analiza solicitată de preşedintele Joseph Biden la sfârşitul lunii mai şi care ar urma să dureze 90 de zile speră că informaţiile vor răspunde la întrebarea referitoare la modul în care virusul s-a transmis de la animale la oameni. Descifrarea acestui mister este esenţială pentru a determina dacă virusul SARS-CoV-2 a fost pierdut dintr-un laborator sau s-a transmis la oameni de la animale aflate în sălbăticie.

Investigatorii au cerut de mult timp acces la date despre 22.000 de mostre de virusuri studiate la Institutul de Virologie din Wuhan. Datele au fost eliminate de autorităţile chineze de pe Internet în septembrie 2019, iar de atunci China a refuzat să ofere Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii şi Statelor Unite aceste date brute şi altele, despre primele cazuri de infectare.

Întrebarea centrală a investigatorilor este dacă Institutul de Virologie din Wuhan sau alte laboratoare din China au avut mostre de virusuri sau alte informaţii de context care să ajute la depistarea liniei evolutive a coronavirusului.

Doi oameni de ştiinţă care studiază tipuri de coronavirusuri au declarat pentru CNN că sunt sceptici în privinţa existenţei unor date genetice în cele 22.000 de mostre sau în alte baze de date de la Institutul de Virologie din Wuhan despre care comunitatea ştiinţifică să nu ştie.

Practic, într-un articol de cercetare publicat în revista Nature în 2020, Institutul de Virologie din Wuhan a vorbit despre toate secvenţierile pe care le-a avut până la un anumit moment, iar oamenii de ştiinţă cred că acestea sunt datele pe care le-au avut”, afirmă dr. Robert Garry, de la Facultatea de Medicină a Universităţii Tulane.

Accesarea datelor genetice nu este suficientă

Surse implicate în analiză afirmă că accesarea datelor genetice nu va fi suficientă pentru a stabili că virusul provine din laboratorul din Wuhan sau a apărut natural. Vor fi necesare coroborări cu alte date contextuale, pentru a depista originile pandemiei. Dar aceste date genetice sunt prioritare în efortul Adminstraţiei Joseph Biden.

Cele mai valoroase date tehnice în acest context sunt cele privind secvenţierea genetică, informaţiile introduse în baze de date şi cele de context privind provenienţa mostrelor, privind momentul şi contextul în care au fost obţinute, urmând să fie utilizate în analiza privind originile SARS / COVID”, a explicat un oficial american.

Până acum, directorii serviciilor de informaţii au privilegiat două teorii privind originile pandemiei, ori o combinaţie a celor două. Oficiali din cadrul Administraţiei de la Washington au declarat luna trecută că ipoteza privind răspândirea coronavirusului dintr-un laborator din Wuhan este cel puţin la fel de credibilă ca posibilitatea ca acesta să fi apărut natural într-un mediu sălbatic, ceea ce este o modificare semnificativă de atitudine faţă de anul trecut, când politicienii democraţi din SUA au minimizat posibilitatea răspândirii virusului dintr-un laborator.

Totuşi, conform surselor citate, oficialii americani nu se aşteaptă să depisteze dovezi clare, precum comunicaţii interceptate, care să confirme o ipoteză ori alta.

Materialul de construcții sensibil la temperatură își schimbă culoarea pentru a economisi energia
Sistemul Solar s-a format ca un „aluat de tort prost amestecat”, arată un studiu despre izotopi
Șopârlele care supraviețuiesc incendiilor de vegetație sunt mai vigilente la sunetul flăcărilor
Arheologii ar fi găsit cea mai veche mumie din Egipt
De ce să nu dormi cu animalul de companie în pat, mai ales pe timpul iernii?
Cercetătorii au identificat neuronii care pot „mirosi” pericolul
Cercetătorii au creat AI-ul care prezice riscul de delir în ATI
Oamenii de știință au identificat un medicament care ne-ar putea prelungi viața
Test de cultură generală. Ce fus orar folosește România?
Roci care generează electricitate, descoperite în Congo. Adevărat sau fals?
Ecaterina cea Mare a Rusiei, amantă darnică, suveran ambițios
Se pare că acest GENIU a învăţat mai mult de la un apropiat al tâmplarului decât de la profesor
Boris Johnson a declarat într-un nou documentar că Putin l-a amenințat cu un atac cu rachete
O adolescentă din Rusia riscă până la șapte ani de închisoare după ce a criticat războiul
Care este producătorul auto cu cele mai mari vânzări în 2022?
Persoanele necăsătorite dintr-o provincie chineză au primit dreptul de a face copii