Prima pagină D:News

Chihlimbarul - o fereastra spre evolutia plantelor

10.05.2009 | ● Vizualizări: 467
Chihlimbarul - o fereastra spre evolutia plantelor     paleontologie, botanica, chihlimbar, planta, evolutie, fosila + zoom

O bucata de chihlimbar, produsa de o planta care a trait in urma cu 300 de milioane de ani, zgaltaie conceptiile paleobotanistilor privind modul in care s-au dezvoltat vegetatia Terrei.

Chihlimbarul este o rasina fosilizata, iar compozitia sa diferain functie de specia de planta care a produs rasina respectiva.

O bucata de chihlimbar neobisnuita fost descoperita decercetatorul australian Paul Sargent Bray in SUA. Studiindcompozitia chimica a chihlimbarului gasit, Paul Sargent Bray adescoperit ca este foarte asemanatoare cu cea a rasinii produse deanumite specii moderne de plante, ceea ce arata ca plantele de acum300 milioane de ani erau mai complexe si mai evoluate decat secrezuse anterior.

Rasina seamana cu cea produsa de plantele angiosperme - plantecu fructe in care sunt adapostite semintele - despre care se credeaca au aparut abia acum 120 milioane de ani, in periopada cretacica,dupa cum aratau fosilele cunoscute pana in prezent.

Or, fragmentul de chihlimbar a fost descoperit de Paul SargentBray intr-o bucata de carbune datand din perioada numitaCarbonifer, in urma cu 300 de milioane de ani.

Paleontologii considera ca, in perioada carbonifera, clima eracalda si umeda, iar Pamantul era acoperit, in mare parte, de paduritropicale, alcatuite insa numai din plante gimnosperme - plantefara fructe. Gimnospermele sunt considerate plante mai primitive,din care astazi exista mult mai putine specii, comparativ cu grupulangiospermelor.

Descoperirea lui Paul Sargent Bray nu arata neaparat caangiospermele ar fi aparut cu 180 de milioane de ani mai devremedecat se credea, dar sugereaza ca anumite aspecte ale fiziologieiplantelor - cum ar fi cele care implica producerea rasinii - s-arfi putut modifica mult mai de timpuriu, ducand, in cele din urma,la aparitia plantelor cu fructe.

Sursa: ABC