Prima pagină D:News

Catastrofa materiei obscure si formarea galaxiilor

01.14.2010 | ● Vizualizări: 237
Catastrofa materiei obscure si formarea galaxiilor     galaxie, materie obscura, stele + zoom
Galerie foto (1)

Un studiu publicat recent in revista Nature de Fabio Governato, profesor de astrofizica la Universitatea Washington si Lucio Mayer de la Universitatea Zurich, elucideaza enigma formarii stelelor in galaxii

Multe fenomene astrofizice sunt explicabile doar presupunandexistenta materiei obscure reci. Astfel este posibila, de exemplu,elucidarea distributiei galaxiilor si a materiei ordinare inunivers la scara mare (de ordinul a miliardelor de ani-lumina) si aradiatiei fosile derivata in urma Big Bang-ului.

Totusi, daca este aplicat fiecarei galaxii in parte, ale carordimensiuni variaza intre sute si zeci de mii de ani-lumina, acestmodel ii face pe cercetatori sa traga concluzii care nu coincid cuobservatiile astronomilor.
Previziunile modelului sugereaza ca regiunile centrale alegalaxiilor s-ar roti la o viteza superioara celei rezultate efectivin urma observatiilor astronomice. In consecinta, modelul arimplica o densitate a materiei obscure reci in centrul galaxieisuperioara celei permise de masuratori. Timp de aproape douadecenii, astrofizicienii, fizicienii particulelor si astronomiis-au chinuit sa rezolve aceasta discrepanta, cunoscuta si drept"catastrofa materiei obscure reci", dar orice solutie aparentconvingatoare a dus mereu la alte si alte discrepante.

Acum insa, potrivit studiului aparut in Nature, cercetatorii aufacut simulari care includeau o mai precisa descriere atat alocului, cat si a modului cum survine formarea stelelor ingalaxii.
Cercetatorii au simulat formarea galaxiilor pitice, cele pentrucare "catastrofa materiei obscure" este deosebit de evidenta,realizand pentru prima oara nu numai un model al comportamentuluimateriei obscure reci ca influentata doar de gravitatie, ci si alcomportamentului extrem de complex al materiei vizibile normale desub scara la care se formeaza asa-numitele "cluster"-uri de stele.Desi materia obscura reprezinta intre 70 si 80% din masa uneigalaxii, ea este oricum influentata de materia normala.

Gratie unor simulari facute la rezolutie inalta, care aupresupus utilizarea mai multor super-computere simultan,cercetatorii au putut demonstra ca pe parcursul exploziilor desupernove in nucleul galaxiei este "expulzat" nu numai gazinterstelar, ci si materie obscura rece, a carei densitate incentrul galaxiei astfel se diminueaza.