Prima pagină D:News

Promiscuitatea, ultima sansa a vietii

Redactia Descopera.ro | 03.01.2010 | ● Vizualizări: 177
Promiscuitatea, ultima sansa a vietii     specii, zoologie, natura, poliandrie + zoom
Galerie foto (1)

Conform unui nou studiu dat publicitatii de cercetatorii din cadrul universitatilor din Exeter si Liverpool, Marea Britanie, promiscuitatea femelelor din lumea animala ar putea reprezenta insasi cheia supravietuirii speciilor. Studiul raspunde, astfel, intrebarii privind motivul pentru care femelele din cele mai multe specii aleg sa aiba mai multi parteneri, in ciuda riscului prezent la nivel de individ.

Cunoscut sub termenul de poliandrie in limbaj stiintific, fenomenul prin care femelele aleg sa aiba mai multi parteneri sexuali este foarte raspandit in lumea animala de la insecte la mamifere. Studiul englezilor sustine ca poliandria reduce semnificativ riscul ca o populatie de animale sa dispara din cauza cresterii numarului de femele care se nasc in detrimentul masculilor. Aceasta situatie apare deseori din cauza dezechilibrului cromozomal care duce la "moartea" inainte de fertilizare a tuturor cromozomilor de tip Y, responsabili de nasterea puilor masculi. Datorita dezechilibrului, puii femele vor transmite mai departe in randul fiilor lor dezechilibrul cromozomal, ceea ce face ca pe viitor acestia sa produca un numar si mai mare de femele. Inevitabil, proportia de masculi se va reduce atat de mult incat specia poate sa dispara.

Pentru a avea dovada experimentala, cercetatorii au incrucisat mai multe exemplare din specia musculitei de otet (Drosophila melanogaster). In acest scop, oameni de stiinta au permis unor femele sa aiba drept pereche un singur mascul, iar altora sa aiba parteneri multipli. Dupa aceea, au crescut mai multe generatii de musculite din cele doua grupe diferite, pentru a compara astfel rezultatele. Dupa un numar de 15 generatii, 5 din cele 12 populatii cu parinti monogami au disparut din lipsa de masculi spre deosebire de populatiile musculitelor cu femele "usuratice" care au supravietuit in timp fara probleme, datorita aportului semnificativ de diversitate genetica.

Tag-uri: specii | zoologie | natura | poliandrie