Prima pagină D:News

Proteina care creste trigliceridele

Redactia Descopera.ro | 07.11.2010 | ● Vizualizări: 305
Proteina care creste trigliceridele      trigliceride, boli cardiovasculare, gene, dieta + zoom
Galerie foto (1)

De ce anumite persoane sufera de niveluri ridicate ale trigliceridelor, avand un risc mare de a dezvolta boli cardiovasculare? La aceasta intrebare a incercat sa raspunda un studiu realizat de Loren Fong si Stephen Young de la Universitatea California din Los Angeles.

Cercetatorii americani au identificat lipoprotein-lipaza sau LPL ca fiind responsabila cu transportul unei enzime cruciale pentru elaborarea trigliceridelor in interiorul vaselor capilare, unde isi indeplineste functia. "LPL este necesara pentru metabolismul normal al trigliceridelor in sange, iar in absenta ei, acestea se acumuleaza", a explicat Fong.

Se stia de decenii ca enzima LPL este produsa in tesutul adipos si muscular inainte de a-si indeplini functia in vasele sanguine, dar pana acum nu era cunoscut modul in care aceasta ajungea la "locul faptei". Iar cheia intregului mecanism pare a fi o proteina, cunoscuta sub denumirea de GPIHBP1.

La cobaii carora le lipseste aceasta proteina, LPL este prezenta in afara tesutului adipos si muscular, dar ea nu reuseste sa ajunga in vasele capilare. Acum s-a demonstrat ca GPIHBP1 se gaseste in mod normal pe suprafata celulelor vaselor capilare, unde participa in mod activ la transportul LPL.

Studiul explica si surprinzatoarea descoperire ca soarecii carora le lipseste GPIHBP1 dezvolta o hipertrigliceridemie severa chiar si atunci cand urmeaza o dieta normala. Recent, alti cercetatori au aratat ca persoanele cu niveluri ridicate ale trigliceridelor sunt purtatoare de mutatii ale genei care codifica "malefica" proteina GPIHBP1.