Prima pagină D:News

Un cataclism spatial a creat luna Planetei Rosii

Redactia Descopera.ro | 09.21.2010 | ● Vizualizări: 191
Un cataclism spatial a creat luna Planetei Rosii     marte, phobos, planeta rosie, spatiu, astronomie, satelit, formarea sistemului solar + zoom

Oamenii de stiinta afirma ca au descoperit dovezi solide conform carora cel mai mare satelit al planetei Marte, Phobos, a fost format din roci si bucati uriase ale Planetei Rosii, care au ajuns in spatiu in urma unui eveniment catastrofic de proportii.

Originea satelitilor Phobos si Deimos ai planetei Marte constituie o veche dilema in randul astronomilor. Una dintre cele mai vechi si creditate teorii privind originea misterioasa a celor doua corpuri ceresti era aceea ca cele doua luni au fost initial asteroizi de mari dimensiuni care au fost captati de forta gravitationala a planetei.

Insa, in cadrul unei recente conferinte de astronomie de la Roma, profesorul doctor Marco Giuranna de la Institutul National de Astrofizica din Italia si astronomul Pascal Rosenblatt de la Observatorul Regal din Belgia au adus dovezi concrete care contrazic vechea teorie. Potrivit celor doi oameni de stiinta, Phobos a fost formata din material martian aruncat in orbita in urma unei coliziuni de proportii apocaliptice dintre un corp spatial si planeta Marte.

Noua teorie se bazeaza pe datele furnizate de programul spatial Mars Express al Agentiei Spatiale Europene - ESA; unul dintre spectometrele satelitului Mars Express indicand foarte clar ca materialul din care este format Phobos are, in mare, aceeasi structura cu cel al Planetei Rosii. Tot in urma datelor obtinute cu ajutorul Mars Express, oamenii de stiinta au ajuns la concluzia ca densitatea lui Phobos - masurata cel mai exact pana acum - este cu mult mai mica decat a materialelor obisnuite care formeaza asteroizii. O misiune ruseasca numita Phobos-Grunt, care va fi lansata in 2011, va investiga si mai in detaliu compozitia satelitului.