Prima pagină D:News

Cat de periculoasa este noua gaura neagra descoperita de NASA?

11.16.2010 | ● Vizualizări: 4469
Cat de periculoasa este noua gaura neagra descoperita de NASA?     gaura neagra, NASA, cea mai tanara gaura neagra, obiect exceptional, cea mai apropiata gaura neagra + zoom

Pe 15 noiembrie, agentia spatiala americana a anuntat ca este posibil sa fi identificat cea mai tanara gaura neagra din Univers. Denumita SN 1979 C, posibila gaura neagra se afla la o distanta de aproximativ 50 de milioane de ani lumina fata de Terra – ceea ce o face cea mai apropiata gaura neagra fata de Pamant descoperita pana in prezent. Cat de periculoasa este ea?

Anuntul NASA a luat prinsurprindere comunitatea stiintifica: desi cercetatorii americaniinca nu au demonstrat ca SN 1979 C este o gaura neagra, cea maitanara observata pana acum - 30 de ani - si cea mai apropiata deTerra; aceastaeste cea mai probabila ipoteza pe care o au la indemana. Ineventualitatea in care observatiile astronomice viitoare vordemonstra ca supernova 1979 C este cu adevarat o gaura neagra,apare intrebare ce pericole prezinta acest obiect astronomic pentruPamant.

O gaură neagră este un obiect astronomic cu un câmp gravitaţionalatât de puternic, încât nimic nu poate scăpa din interiorul lui:nici macar lumina pe care o absoarbe - din pricina acestui fenomen,venind si numele de gaura neagra. Gaura neagra produce o deformarea spatiu-timpului din pricina mesei sale foarte dense. In jurulgaurii negre se formeaza o suprafata care marcheaza un punct farade intoarcere, denumit in limbaj stiintific event horizon, orizontde evenimente. Orizontul de evenimente este o granita aspatiu-timpului, peste care daca un fenomen, un obiect sau opersoana a trecut, aceasta nu mai poate fi observata din afara. Inciuda faptului ca are un interior invizibil, o gaura neagra poatefi observata prin intermediul interactiunilor pe care le are cucelelalte elemente ale materiei.

Atunci cand stele de cel putin 20 de ori mai masive decat Soarelenostru intra in colaps si nu mai pot sustine reactiile care au locin interiorul lor, explodeaza, transformandu-se in supernova:particulele din miezul fostei stele se zdrobesc una din alta dinpricina propriei gravitatii. O supernova se poate transforma fieintr-o gaura neagra, fie intr-o stea neutronica. Din observatiilepe care le avem pana in prezent, oamenii de stiinta trag concluziaca o gaura neagra supermasiva, de proportii uriase, se afla incentrul fiecarei galaxii. Astfel de gauri negre ajung intr-unfinal, in milioane de ani, sa-si inghita galaxia, iar apoicalatoresc prin univers intersectandu-se cu alte galaxii sicontinuand procesul de "inghitire": stele, planete, sisteme solaresau chiar galaxii intregi sunt absorbite de gaurile negre.

In ceea ce priveste pericolul pe care posibila gaura neagra SN 1979C il prezinta pentru Terra, acesta este deocamdata non-existent. Înceea ce priveşte distanţa uriaşă a Galaxiei M100 aţă de noi, sMihaiDascălu, referent la Observatorul Astronomic "Amiral VasileUrseanu", Bucureşti a explicat pentru Gandul ca: "Este foarteaproape de noi, raportat la scară cosmică. Însă raportat la galaxianoastră, deci la vecinătate, este inimaginabil de departe". Pentrua înţelege şi mai bine distanţa, putem compara cu faptul că luminiiSoarelui, spre exemplu, îi ia opt minute să ajungă pe Pământ. Maideparte, cea mai apropiată stea de Soare se află la o distanţă depatru ani lumină. Comparativ cu spaţiul Universului, gaura neagrăse află "undeva în grădina noastră", spunea astrofizicianul AlexFilippenko de la University of Berkeley (California) în conferinţade presă televizată a NASA.