Prima pagină D:News

Statutul social determină viteza cu care îmbătrânim

07.29.2011 | ● Vizualizări: 644
Statutul social determină viteza cu care îmbătrâneşti     test, adn, telomeri, statut social, îmbătrânire, sărăcie + zoom

O echipă de cercetători din Glasgow a creat un nou test ce măsoară procesul de îmbătrânire pe baza ADN-ului. Testând mai multe persoane din oraşul scoţian, aceştia au descoperit că persoanele cu un statut social mai modest îmbătrânesc mai repede.

Oamenii de ştiinţă consideră că noul test va oferi mult mairepede informaţii despre eficienţa măsurilor de sănătate publică.Până în acest moment, pentru a evalua îmbunătăţirile în ceea cepriveşte sănătatea publică cercetătorii erau nevoiţi să aştepte ogeneraţie sau chiar mai multe pentru a cerceta câţi oameni seîmbolnăveau. În urma aplicării acestui test, cercetătoriide la Centrul de Sănătate Publică din Glasgow au confirmat legăturadintre factorii sociali şi rata cu care oamenii îmbătrânesc.

Oamenii de ştiinţă au măsurat lungimea telomerilor (regiuneasituată la capătul cromozomilor) a persoanelor din anumite zone aleoraşului Glasgow. Telomerii au tendinţa să se micşoreze peparcursul vieţii, indicând astfel viteza cu care o persoanăîmbătrâneşte.

În urma acestui test, cercetătorii scoţieni au observatcă în 10 ani, telomerii s-au scurtat cu 7,7% în cazul persoaneloral căror venit anual era sub 25.000 de lire. Pentru cei cu un venitmai mare, cercetătorii au decoperit că telomerii s-au micşorat cudoar 0.6%. Aceeaşi tendinţă a fost identificată şi încazul grupurilor chiriaş-proprietar, cei din prima categorieîmbătrânind mai repede.

"Am demonstrat că accelerarea îmbătrânirii din Glasgow esteasociată cu statutul social. Acest lucru este mult mai răspândit încazul persoanelor de peste 55 de ani şi în cazul celor al cărorvenit familial este sub 25.000 de lire. De asemenea, efectul esteamplificat de dietă", a declarat Paul Shiels, memebru în cadrulinstitului care se ocupă de studiul cancerului din Universitateadin Glasgow.

Testul indică gradul de îmbătrânirea a populaţiei în cadrulgrupurilor, dar nu măsoară cu exactitate speranţa de viaţă afiecărui individ, întrucât lungimea telomerilor variază de lapersoană la persoană.

"Valoarea acestui test este demonstrată la nivel de populaţie,unde un număr mare de subiecţi ne-au permis să observăm tendinţelede-a lungul timpului. Spre exemplu, este o unealtă care ne ajută săobservăm impactul avut de schimbările de dietă ce au loc în cadrulpopulaţiei. Acest studiu este primul realizat în Glasgow care aratăcă statutul socio-economic afectează îmbătrânirea", a completatdoctorul Paul Shiels.