Home » D:News » Cercetătorii finlandezi au conceput vaccinul care va schimba viaţa a sute de milioane de persone

Descopera 05.31.2012
O reuşită a cercetătorilor de la Universitatea Itä-Suomen din Finlanda ar putea face viaţa mai uşoară celor 65 de milioane de persoane din Statele Unite şi 87 de milioane de persoane din Europa care suferă de alergii.

La nivel global, problema alergiilor se agravează de la an la an. Specialiştii estimează că, până în 2015, jumătate din populaţia Europei va fi afectată de alergii.

În acest moment, singurele tratamente pentru alergii acţionează fie asupra simptomelor, atenuându-le, fie asupra inflamaţiei, însă nu există soluţii care să trateze cauza alergiilor. Chiar şi aşa, piaţa tratamentelor împotriva alergiilor este una importantă şi în continuă creştere, estimându-se că doar în SUA, la nivelul anului 2015, vânzările totale urmează să fie în valoare de 14,7 miliarde de dolari.

Mecanismul care stă la baza unei alergii este următorul: o moleculă a unui alergen reacţionează cu o moleculă de IgE (immunoglobulin E), un anticorp ce se află în corpul uman şi care stă la baza alergiilor. Această moleculă dă startul unui proces celular cunoscut sub numele de degranulare, ce încurajează producţia de histamină din celulele albe. Histamina, care reprezintă o reacţie inflamatoare, provoacă simptomele tipice alergiei, precum rinită alergică, secreţii nazale, nas înfundat şi multe altele. Prin suprimarea simptomelor alergice nu este tratată, însă, cauza problemei.

Echipă finlandeză condusă de profesorul Juhu Rouvinen, alături de profesorii Kristiina Takkinen şi Hans Söderlun, a făcut o descoperire extrem de importantă, identificând în cadrul alergenilor structuri unice care permit acestora să se ataşeze de IgE. Cercetătorii spun că aceste structuri pot fi modificate genetic pentru a nu se mai ataşa de IgE, permiţând totodată stimularea producţiei de immunoglobulin G (IgG), anticorpul care protejează persoanele de apariţia simptomelor alergice.

Cu ajutorul unui vaccin conceput prin această tehnică, pacienţii vor dezvolta o imunitate naturală împotriva fiecărei alergii, într-un mod similar imunităţii la bolile infecţioase ce se dezvoltă în urma vaccinării obişnuite.

„Histaminele nu sunt o soluţie, deoarece acestea doar reduc efectele alergiei, dar aceasta nu dispare”, afirmă Rouvinen. „Noi credem că vindecarea de alergii se poate obţine prin modificarea structurii genetice a moleculelor alergenilor din corp, pentru a elimina cauza, nu simptomele”, a adăugat profesorul Rouvinen.

Cercetătorii afirmă că vaccinul, ce se anunţă a fi esenţial pentru sute de milioane de persoane la nivel mondial, va fi disponibil pe piaţă în aproximativ 5-7 ani, după efectuarea tuturor paşilor necesari pentru obţinerea aprobării de la autorităţile medicale.

Sursa: Forbes