Home » Istorie » Fosila unui ”monstru marin” cu piele şi grăsime arată că, în trecut, reptilele aveau şi sânge cald

Autor: Oana Bujor 12.10.2018
Specialiştii au identificat grăsimea fosilizată a unei reptile marine străvechi, ce a trăit în urmă cu 180 de milioane de ani.

Descoperirea acestui „monstru marin” – un ihtiozaur – confirmă faptul că avea sânge cald, o raritate pentru o reptilă. Conform BBC, pielea conservată este netedă, la fel ca cea a delfinilor sau balenelor.

Stratul exterior al ihtiozaurului este relativ flexibil şi mai deţine caracteristici ale modelului de camuflare. „Ihtiozaurii sunt interesanţi deoarece au multe caracteristici comune cu delfinii, dar nu sunt atât de înrudite cu mamiferele marine”, a declarat autorul studiului Mary Schweitzer, profesor de biologie din cadrul Universităţii de Stat din Carolina de Nord.

Aspectul lor fizic asemănător arată că ihtiozaurul şi balenele au dezvoltat strategii similare de adaptare la viaţa marină, un exemplu al evoluţiei convergente. „Au multe aspecte în comun cu reptilele marine din prezent, precum ţestoasele, dar ştim din cadrul analizelor fosilelor că animalul năştea pui vii, caracteristică asociată animalelor cu sânge cald”, a declarat Schweitzer.

Majoritatea reptilelor din zilele noastre au sânge rece, ceea ce înseamnă că temperatura corpului lor este determinată de căldura din jur. Grăsimea fosilizată ajută unele mamifere marine să menţină o temperatură crescută a corpului, indiferent de temperatura oceanului.

Cercetătorii au identificat grăsimea şi rămăşiţele de piele pe un specimen, bine conservat, de ihtiozaur ţinut în cadrul  Urweltmuseum Hauff din Germania. Iniţial, specimenul a fost descoperit în cariera Holzmaden din sud-vestul ţării.

“Drujbozaurul”: cel mai ciudat dinozaur care a trait vreodata