Home » Istorie » Pentru a rezolva o serie de controverse legate de armele Epoca Bronzului, oamenii de ştiinţă au recreat o serie de lupte cu acestea

Adrian Popovici 05.06.2020
În ceea ce priveşte armele din bronz, istoricii sunt divizaţi în două grupuri: unii susţin că acestea erau folosite în luptă, în timp ce alţii că acestea aveau rol ceremonial.

Oamenii de ştiinţă din cadrul Bronze Age Combat Project au derulat o serie de experimente practice pentru a afla mai multe despre modul în care erau utilizate săbiile din Epoca Bronzului. Aceste arme erau realizate din aliaje de cupru cu staniu şi diferite cantităţi mici de alte metale, ceea ce însemna că nu erau la fel de rezistente precum armele realizate şi folosite în epocile ulterioare, iar asta a dus la o dezbatere legată de utilizarea acestora: erau doar de spectacol sau chiar au fost folosite în luptă.

Pentru a da un răspuns acestei dileme, oamenii de ştiinţă au apelat la ajutorul unor experţi în lupta cu sabia, aceştia fiind însărcinaţi cu testarea a şapte săbii realizate după metode care datează din Epoca Bronzului, notează Science Alert.

Acest lupte între spadasini au reprezentat prima parte a studiului, cea de a doua parte a fost reprezentată de către compararea urmelor de pe aceste replici moderne cu cele de pe 110 arme din Epoca Bronzului descoperite în Regatul Unit şi Italia. Astfel, cercetătorii au putut stabili faptul că acestea erau folosite în lupte.

„Luate laolaltă, datele arheologice, analitice şi experimentale contribuie la un caz puternic pentru lupta cu sabia preistorică ca fiind o disciplină marţială de contact”, au scris cercetătorii într-un studiu. Cercetătorii mai explică faptul că studiul lor conduce spre concluzia că războinicii care ale căror arme au fost descoperite de către arheologi primeau o formă de instruire formală în folosirea armelor: „Acest lucru nu poate fi improvizat. Aşa cum s-a întâmplat în perioadele ulterioare, stăpânirea tehnicilor de folosire a sabiei necesită un ghidaj iniţial şi o practică de antrenament regulată”.

În cadrul acestui studiu, oamenii de ştiinţă s-au concentrat şi pe modul în care se comportă în luptă şi alte arme din bronz, în afară de săbii. Concluziile acestui studiu sunt în concordanţă cu cele ale studiilor anterioare: arme precum suliţele cu vârf de bronz ar fi putut fi folosite pe câmpul de luptă în ciuda rezistenţei scăzute a metalului.

Studiul a fost publicat în Journal of Archaeological Method and Theory.

O sabie din Epoca Bronzului, descoperită în Boemia