Home » Istorie » Fosilele găsite la marginea Saharei indică unul dintre cele mai periculoase locuri de pe Pământ

Adrian Popovici 05.04.2020
Formaţiunea Kem Kem, N-V Saharei, prezintă un număr foarte mare de dinozauri carnivori şi foarte puţini erbivori.

Un studiu extins asupra formaţiunii Kem Kem din Maroc, graniţa nord-vestică a deşertului Sahara, prezintă dovezi care ne arată faptul că acesta a fost, în perioada cretacică, unul dintre cele mai periculoase locuri de pe Pământ şi asta deoarece populaţia de dinozauri carnivori o depăşea, cu mult, pe cea de dinozauri erbivori, notează Science Alert.

„Acesta a fost probabil cel mai periculos loc din istoria planetei Pământ, un loc în care un călător în timp uman nu ar rezista foarte mult timp”, explică Nizar Ibrahim, paleontolog al Universităţii Detroit City, Statele Unite ale Americii.

Oamenii de ştiinţă care au studiat rocile şi fosilele din această regiune explică faptul că prevalenţa carnivorelor gigant în detrimentul erbivorelor nu poate fi identificată în ecosistemele din prezent.

Formaţiunea Kem Kem, un depozit de fosile din perioada cretacică târzie, este cunoscută de mai bine de un secol de către oamenii de ştiinţă şi, din nefericire, şi de către „vânătorii” de fosile care fac săpături acolo pentru profit. „Aceasta este cea mai cuprinzătoare lucrare asupra vertebratelor fosile din Sahara, în aproape un secol, de când celebrul paleontolog german Ernst Freiherr Stromer von Reichenbach a publicat ultima sa lucrare importantă în 1936”, explică David Martill, paleobiolog al Universităţii Portsmouth, Regatul Unit.

Fosile excavate de către oamenii de ştiinţă au dus la descoperirea a patru specii de tetrapode: abelisaurid, Spinosaurus aegyptiacus, Carcharodontosaurus saharicus şi Deltadromeus agilis. În general, oamenii de ştiinţă reuşesc să identifice doar câte doi astfel de prădători masivi.

„În plus faţă de supraabundenţa prădătorilor cu corporaţie mare […] cel puţin trei dintre cei patru prădători cu corpul mare prezenţi atât în ansamblurile Kem Kem, cât şi în Bahariya sunt printre cei mai mari, top 10 la sută, dinozauri prădători  înregistraţi”, au scris oamenii de ştiinţă în studiul lor.

Studiul a fost publicat în jurnalul ZooKey.

Ce au în comun o specie de dinozauri şi oamenii? Aparent, o maladie foarte rară

Dinozaurii aveau sângele cald, conform unui studiu efectuat pe cojile lor de ouă

Ar putea fi readuşi la viaţa dinozaurii?