Home » Istorie » Rămășițele unui leneș gigant și ale altor două noi specii, descoperite în „gaura neagră” din Mexic, o fascinantă peșteră subacvatică

Autor: Mihaela STOICA 06.21.2020
Credit foto: INAH - Roberto Chavez Arce

Rămășițele unui leneș gigant și ale altor două specii necunoscute până acum au fost descoperite de arheologi mexicani și experți internaționali în caverna subacvatică Hoyo Negro, din Peninsula Yucatan.

Peștera Hoyo Negro, care se traduce prin „Gaura Neagră”, este localizată pe coasta de est a vechii așezări mayașe din Mexic. Acum câteva mii de ani era un loc complet uscat, fiind o capcană a morții de 60 de metri pentru diverse animale.

De atunci, topirea ghețarilor a umplut o parte din peșteră cu apă, conservând perfect oasele. În ultimii  ani, cercetătorii au descoperit în cavitate un adevărat tezaur de rămășițe provenite de la animale antice care au trăit chiar și acum 30.000 de ani .

Institutul Național de Antropologie și Istorie a Mexicului (INAH) a dezvăluit ultima descoperire efectuată împreună cu o echipă de specialiști internaționali. Este vorba de două specii nemaivăzute până acum, o reptilă și o felină mică.

Descoperirile au fost posibile datorită proiectului arheologic subacvatic Hoyo Negro, ce a vizat analizarea unei rețele de caverne subacvatice din Peninsula Yucatan.

Rămășițele unui leneș gigant, descoperite  în peștera subacvatică

Pelvisul unui leneș gigant, un animal de dimensiunile unui elefant care a cutreierat continentul vechi american împreună cu smilodon (o felină cu colți asemănători pumnalului) și mamutul lânos, este o fosilă recuperată din capcana naturală devenită peșteră subacvatică. Fosila măsoară aproape 1,2 metri și cântărește 36 de kilograme.

Oamenii de știință nu au putut stabili încă speciile exacte din care făceau parte aceste animale, rămășițele fiind analizate în continuare.

În urma noilor descoperiri, numărul speciilor detectate în sit se ridică la 17, fiind găsie atât materiale organice, cât și resturi scheletice.

Experții spun că analiza rămășițelor le va permite să înțeleagă mai bine cum a fost climatul din zonă în urmă cu peste 10.000 de ani, dar le va oferi mai multe detalii și despre alimentație și modelul de mobilitate atât al faunei, cât și al megafaunei.

Naia, singurul schelet uman descoperit în peștera subacvatică

Ei speră ca descoperirile să îi ajute să înțeleagă cum oamenii, precum „Naia”, singurul schelet uman descoperit în sit, au trăit acum aproape 13.000 de ani. Numele Naia a fost dat de oamenii de știință rămășițelor umane care au aparținut unei tinere care a trăit acum 13.000 de ani și care, potrivit analizelor, a murit la vârsta de 15 – 17 ani.

Proiectul Hoyo Negro a fost demarat în 2011 de către arheologul Pilar Luna Erreguerena (decedat în martie 2020 la vârsta de 73 de ani) și implică cercetători, scafandri și oameni de știință cu diverse specialități și naționalități.

Aceștia folosesc tehnologie de vârf, precum modele 3D ale peșterii și tunelurilor care duc la ea, permițându-le să facă astfel de descoperiri atât de interesante.

Printre rămășițele găsite anterior aici se numără un craniu de mistreț, prima fosilă de acest tip din Pleistocen semnalată vreodată în Mexic, precum și resturi scheletice de tigri, gomfoteri asemănători cu elefanții, tapiri, canide și opossum.

Majoritatea materialelor recuperate sunt păstrate în Centrul de Excelență în Paleontologie din East Tennessee State University, unde sunt analizate. Altele sunt studiate la un laborator din Bothell, Washington.

Cel mai mare și mai vechi monument construit de civilizația mayașă a fost descoperit în Mexic