Home » Istorie » Care sunt cele mai vechi vertebrate cunoscute?

Care sunt cele mai vechi vertebrate cunoscute?

Foto: Yang Dinghua
Publicat: 10.07.2022

Oamenii de știință au fost mult timp nedumeriți cu privire la golul din înregistrările fosile care ar putea explica evoluția de la nevertebrate la vertebrate. Însă, în cele din urmă, aceștia au reușit să găsească cele mai vechi vertebrate.

Vertebratele, printre care se numără peștii, amfibienii, reptilele, păsările, mamiferele și oamenii, au caracteristici unice, cum ar fi o coloană vertebrală și un craniu. Nevertebratele sunt animale fără coloană vertebrală.

Procesul care a făcut ca nevertebratele să devină vertebrate, și cum arătau vertebratele timpurii, a fost un mister pentru oamenii de știință timp de secole.

Dar o echipă de cercetare a efectuat acum un studiu asupra yunnanozoarelor, creaturi dispărute din perioada Cambriană timpurie (acum 518 milioane de ani) și a descoperit dovezi că acestea sunt cele mai vechi vertebrate stem cunoscute. Termenul de vertebrate stem se referă la acele vertebrate care sunt dispărute, dar foarte strâns legate de vertebratele care trăiesc acum.

Echipa de cercetare, de la Institutul de Geologie și Paleontologie Nanjing, Academia Chineză de Științe și Universitatea Nanjing, și-a publicat concluziile în revista Science pe 8 iulie 2022.

Ce le aseamănă pe cele mai vechi vertebrate de cele care încă trăiesc?

De-a lungul anilor, pe măsură ce oamenii de știință au studiat modul în care au evoluat vertebratele, un obiectiv cheie al cercetării au fost arcadele faringiene, structuri care produc părți ale feței și gâtului, cum ar fi mușchii, oasele și țesutul conjunctiv.

cele mai vechi vertebrate
Foto: Zhao Fangchen

Cercetătorii au emis ipoteza că arcada faringiană a evoluat dintr-o tijă de cartilaj nearticulată la strămoșii vertebratelor, cum ar fi cefalocordatele, rude apropiate ale vertebratelor. Însă nu se știa cu siguranță dacă strămoșii antici ai vertebratelor chiar aveau o astfel de anatomie, scrie Eurek Alert.

Anatomia yunnanozoarelor

Într-un efort de a înțelege mai bine rolul arcadei faringiene la vertebratele antice, echipa de cercetare a studiat fosilele yunnanozoarelor cu corp moale găsite în provincia Yunnan, China. De ani de zile, cercetătorii au studiat yunnanozoarele, ajungând la concluzii diferite cu privire la modul de interpretare a anatomiei creaturilor.

Afinitatea yunnanozoarelor a fost dezbătută timp de aproximativ trei decenii, fiind publicate mai multe lucrări care susțin opinii diferite, incluzând patru lucrări apărute în Nature and Science.

Echipa de cercetare și-a propus să examineze în moduri neexplorate anterior specimene de fosile de yunnanozoare nou colectate, efectuând un studiu anatomic și ultrastructural de înaltă rezoluție. Cele 127 de exemplare pe care le-au studiat au reziduuri carbonice bine conservate care i-au permis echipei să efectueze observații ultrastructurale și analize geochimice detaliate.

Cele mai vechi vertebrate au fost confirmate de studiu

Studiul a confirmat în mai multe moduri că yunnanozoarele au cartilaje celulare în faringe, o caracteristică considerată specifică vertebratelor. Descoperirile echipei susțin faptul că yunnanozoarele sunt cele mai vechi vertebrate stem.

În timpul studiului, echipa a observat că toate cele șapte arcade faringiene din fosilele yunnanozoarelor seamănă între ele. Toate arcurile au segmente și filamente asemănătoare bambusului. Arcurile învecinate sunt toate legate prin tije orizontale dorsale și ventrale, formând un coș. Un schelet faringian asemănător unui coș este o trăsătură întâlnită astăzi la peștii vii fără fălci, cum ar fi chișcarii și mixinele.

Completând arborele vieții vertebratelor

„Două tipuri de schelete faringiene, de tip coș și izolate, apar și la vertebratele din Cambrian și la vertebratele din prezent. Acest lucru implică faptul că forma scheletelor faringiene are o istorie evolutivă timpurie mai complexă decât se credea anterior”, a spus Tian Qingyi, de la Universitatea Nanjing și Institutul de Geologie și Paleontologie Nanjing, Academia Chineză de Științe.

Cercetările i-au oferit echipei noi perspective asupra structurilor detaliate ale arcadelor faringiene. Noile observații anatomice realizate de echipă susțin plasarea evolutivă a yunnanozoarelor în partea de jos a arborelui vieții vertebrate.

Cum au devenit câinii cei mai buni prieteni ai omului? Cercetătorii au descoperit indiciile genetice

Țestoasa fantastică uriașă, considerată dispărută, a fost găsită în viață în Insulele Galapagos

Wallacea preistorică, o „comoară“ de genomuri umane străvechi

Găinile au fost ademenite din copaci cu orez, sugerează noi cercetări. De ce le venerau oamenii timpurii?

Cum ajung microplasticele din intestin spre alte organe?
Un polonez a intrat în Cartea Recordurilor după ce a stat scufundat în gheață peste 4 ore