Home » Istorie » David Warren, inventatorul cutiei negre

David Warren, inventatorul cutiei negre

David Warren, inventatorul cutiei negre
Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 13.06.2025

Cutia neagră este una dintre cele mai importante invenții ale aviației moderne, un dispozitiv care a salvat nenumărate vieți prin înregistrarea datelor critice ale zborului.

Toruși, contrar așteptărilor, cutia neagră nu este neagră, ci portocalie sau roșie, pentru a fi ușor de identificat în urma unui accident. Numele de „cutie neagră” provine probabil din jargonul ingineresc, referindu-se la un dispozitiv a cărui funcționare internă este necunoscută sau complexă.

Inventatorul cutiei negre este David Warren (1925 – 2010), un om de știință australian. Povestea lui este strâns legată de o tragedie personală: în 1934, tatăl lui Warren a murit într-un accident aviatic inexplicabil, această pierdere motivându-l să lucreze la un dispozitiv care să înregistre datele zborului și convorbirile din cabină, pentru a preveni astfel de dezastre în viitor.

Warren s-a implicat în domeniul siguranței aviației într-o perioadă de creștere rapidă și pionierat în aviația australiană. În 1953, a fost numit cercetător principal la Laboratoarele de Cercetare Aeronautică din Melbourne, scrie artsandculture.com, și însărcinat să investigheze explozia unui nou avion de linie de tip jet de Havilland Comet care se îndrepta spre Australia, deoarece se bănuia că rezervorul de combustibil explodase. Acest lucru s-a dovedit a fi neadevărat și l-a determinat pe Warren să se gândească că, dacă ar fi existat o înregistrare a conversației din cabina de pilotaj, misterul accidentului ar fi putut fi rezolvat rapid, fără speculații și discuții.

În 1956, Warren a creat primul prototip funcțional al cutiei negre, numit „Flight Memory Unit”. Inițial, ideea sa a fost respinsă de autoritățile australiene, dar ulterior, Marea Britanie a recunoscut potențialul invenției. Până în anii 1960, cutia neagră a devenit obligatorie pe aeronavele comerciale din întreaga lume.

Cum funcționează cutia neagră? Tehnologia din spatele supraviețuirii extreme

Cutia neagră nu este un singur dispozitiv, ci două componente separate: Cockpit Voice Recorder (CVR) – înregistrează convorbirile din cabină și sunetele relevante. Și Flight Data Recorder (FDR) – stochează sute de parametri tehnici, cum ar fi viteza, altitudinea și poziția comenzilor.

Printre cele mai importante caracteristici care asigură integritatea cutiei negre se numără rezistența la impact – poate rezista la forțe de până la 3.400 G (de 3.400 de ori gravitația Pământului), rezistență la temperaturi de până la 1.100°C timp de o oră, rezistență la presiune subacvatică – poate emite semnale sonore (ping-uri) timp de 30 de zile la adâncimi de până la 6.000 de metri.

Materialele utilizate includ oțel inoxidabil și titan, iar cutia este protejată de un strat izolant termic.

Cutia neagră este considerată a fi martorul principal în descoperirea cauzelor accidentelor aeriene, fapt demonstrat în timp de câteva dintre cele mai mari tragedii aviatice, inclusiv accidentul din Tenerife (care a avut loc în 1977) – cea mai mare catastrofă aeriană din istorie, atunci când două avioane Boeing 747 s-au ciocnit pe pistă din cauza ceții și a unei neînțelegeri în comunicare. Cutia neagră a confirmat că pilotul unuia dintre avioane a decolat fără autorizație. Zborul Air France 447 – accidentul a avut loc la 1 iunie 2009, avionul prăbușindu-se în Atlantic din cauza unei erori de pilotaj. Cutia neagră, recuperată după doi ani, a dezvăluit că senzorii de viteză au fost blocați de gheață, ducând la pierderea controlului. Zborul Malaysia Airlines MH370 (care a dispărut la 8 martie 2014) – deși cutia neagră nu a fost recuperată, incidentul a determinat implementarea unor tehnologii mai avansate de urmărire a avioanelor.

Odată cu avansul tehnologic, se lucrează la înlocuirea cutiei negre tradiționale cu sisteme de transmisie a datelor în timp real către sol. Acest lucru ar elimina riscul de a nu recupera înregistrările în caz de accident. Unele companii testează deja transmisiile prin satelit (ADS-B) sau cloud-based black boxes – stocare în cloud a datelor de zbor.

Cutia neagră, inventată de David Warren, a salvat milioane de vieți prin investigații precise ale accidentelor. Deși tehnologia evoluează, principiul rămâne același: a preveni tragediile viitoare prin învățarea din greșelile trecutului.

David Warren s-a născut la 20 martie 1925 în Groote Eylandt, Australia, într-o familie de misionari. Tatăl său, Hubert Warren, a murit într-un accident aviatic în 1934, când David avea doar 9 ani, tragedia aceasta fiind momentul care l-a impulsionat pe David, mai târziu, să lucreze la îmbunătățirea siguranței în aviație.

După studii la Universitatea din Sydney și Universitatea din Melbourne, Warren a obținut un doctorat în chimie. A fost cercetător în cadrul Organizației pentru Cercetări Științifice și Industriale din Commonwealth (CSIRO) și, ulterior, cercetător angajat al Laboratorului de Cercetări Aeronautice (ARL) din Melbourne.

În 1953–1954, Dr. David Warren a participat la ancheta tragicelor accidente ale avioanelor De Havilland Comet – primele avioane de pasageri cu reacție care s-au prăbușit inexplicabil. Spre sfârșitul anului 1953, la o expoziție de aparatură de înregistrare audio, Warren a descoperit un dictafon german miniatural pe bandă de oțel. A avut o revelație: un dispozitiv similar, capabil să înregistreze atât vocile de la bord, cât și date de zbor, ar fi putut oferi indicii esențiale pentru descifrarea cauzelor tragice. Așa s-a născut ideea primului Flight Memory Unit, prototip creat între 1956 și 1958, care a fuzionat datele de zbor (FDR) și sunetele din cockpit (CVR) într-un singur aparat – precursori ai cutiei negre modern. În 1956, a creat primul prototip, numit Flight Memory Unit.

Deși invenția a salvat numeroase vieți, David Warren nu a primit imediat recunoașterea meritată. Abia în 2002 guvernul australian i-a acordat Ordinul Australiei, iar în 2008, la vârsta de 83 de ani, a fost inclus în Aviation Hall of Fame. Companiile aeriene și autoritățile de aviație i-au mulțumit postum pentru contribuția sa revoluționară.

Warren s-a căsătorit cu Ruth Meadows și a avut patru copii. A rămas pasionat de știință până la sfârșitul vieții.

David Warren, recunoscut drept unul dintre cei mai importanți inventatori australieni, a murit la 19 iulie 2010, la vârsta de 85 de ani, lăsând în urmă invenția sa magistrală care continuă să fie esențială în investigațiile aeriene.

Surse:

https://www.dst.defence.gov.au/innovation/black-box-flight-recorder/david-warren-inventor-black-box-flight-recorder

https://artsandculture.google.com/story/how-australian-scientist-david-warren-invented-the-world-39-s-first-flight-recorder-powerhouse-museum-of-applied-arts-and-sciences/XAURE-Ra_U0qoQ?hl=en

Vă mai recomandăm să citiți și:

Boeing, dată în judecată de familia unui angajat care s-a sinucis

Situație fără precedent la Boeing: Se fac eforturi mari pentru salvarea companiei

SUA și Qatar au semnat un acord Boeing de 200 de miliarde de dolari

„Anomalie” pe orbita Pământului! Un satelit Boeing a explodat în mod misterios

Roxana Ioana Ancuța
Roxana Ioana Ancuța
Roxana-Ioana Ancuța este jurnalist cu o experiență de aproape 15 ani în presa scrisă. Absolventă a facultății Școala Superioară de Jurnalistică și având un master în Comunicare și Relații Publice, îi place foarte mult să scrie, aceasta fiind nu doar o profesie, ci un mod de a fi ea ... citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Cea mai mare problemă a fizicii ar putea fi rezolvată de „timpul tridimensional”
Cea mai mare problemă a fizicii ar putea fi rezolvată de „timpul tridimensional”
Un satelit foarte important a dispărut fără urmă de pe orbita Pământului
Un satelit foarte important a dispărut fără urmă de pe orbita Pământului
Premieră absolută în medicina regenerativă: Ce au reușit să facă cercetătorii?
Premieră absolută în medicina regenerativă: Ce au reușit să facă cercetătorii?
DR. MARIA PĂUNEL, despre DIETA PERFECTĂ și REGULA CELOR CINCI ORE: „Hidratarea e cuvântul magic!”
DR. MARIA PĂUNEL, despre DIETA PERFECTĂ și REGULA CELOR CINCI ORE: „Hidratarea e cuvântul magic!”
În mod misterios, Oceanul Antarctic devine mai sărat
În mod misterios, Oceanul Antarctic devine mai sărat
Descoperirea care ar putea rescrie evoluția. Ce au aflat cercetătorii despre anemonele de mare?
Descoperirea care ar putea rescrie evoluția. Ce au aflat cercetătorii despre anemonele de mare?
Ce au în comun oamenii care susțin că au trăit experiențe extracorporale?
Ce au în comun oamenii care susțin că au trăit experiențe extracorporale?
Progres major în medicină: Terapia genică a redat auzul unor pacienți surzi
Progres major în medicină: Terapia genică a redat auzul unor pacienți surzi
Pentru prima dată, un studiu arată că creierul produce noi neuroni și la bătrânețe
Pentru prima dată, un studiu arată că creierul produce noi neuroni și la bătrânețe
Test de cultură generală. Cine a inventat înghețata?
Test de cultură generală. Cine a inventat înghețata?
Ce au observat sateliții meteorologici ai Pământului pe planeta Venus?
Ce au observat sateliții meteorologici ai Pământului pe planeta Venus?
Cea mai mare relație comercială bilaterală din lume, sub amenințarea tarifelor lui Trump
Cea mai mare relație comercială bilaterală din lume, sub amenințarea tarifelor lui Trump
Serviciile franceze de informații acuză China că a sabotat vânzările avioanelor Rafale
Serviciile franceze de informații acuză China că a sabotat vânzările avioanelor Rafale
Măsuri speciale anunțate de Ministerul Sănătății pentru valul de căldură
Măsuri speciale anunțate de Ministerul Sănătății pentru valul de căldură
Pedeapsa cruntă pe care a primit-o autorul „Utopiei” după ce l-a înfruntat pe regele Henric al VIII-lea
Pedeapsa cruntă pe care a primit-o autorul „Utopiei” după ce l-a înfruntat pe regele Henric al VIII-lea
Ce măsuri au fost luate în București pe timp de caniculă?
Ce măsuri au fost luate în București pe timp de caniculă?
Cum vor marile studiouri de film să aducă din nou oamenii în cinematografe?
Cum vor marile studiouri de film să aducă din nou oamenii în cinematografe?
NATO speră la „flexibilitate” din partea SUA: „Trebuie să ne asigurăm, de asemenea, că Ucraina poate merge mai departe”
NATO speră la „flexibilitate” din partea SUA: „Trebuie să ne asigurăm, de asemenea, că Ucraina poate merge mai departe”