Home » Lumea digitala » O singură picătură de ADN sintetic poate stoca toată informaţia din lume – FOTO+VIDEO

Autor: Marina Manastîrlî 04.17.2016
Tehnologia pentru stocarea datelor a parcurs un drum lung în ultimii 60 de ani.

În 1956, IBM a prezentat primul hard disk din lume cu o capacitate de stocare de cinci megabytes (aproximativ un fişier muzical MP3). Acum, însă, avem capacitatea de a înregistra istoria omenirii pe un singur cip unic de date.

Cercetătorii de la Universitatea din Washington (UW) au demonstrat că există şi alte modalităţi de a stoca date decât folosirea chipurilor pe bază de siliciu. Într-un studiu, ei au reuşit să demonstreze că e posibilă stocarea datelor de la 600 de smartphone-uri pe ”un frotiu de ADN”- cel mai mic sistem de stocare din lume.

„Viaţa a produs această moleculă fantastică numită ADN, care stochează în mod eficient toate tipurile de informaţii despre gene şi modul în care funcţionează un sistem viu. Acestea sunt foarte şi foarte compacte, dar şi foarte durabile. Suntem în proces de readaptare a ADN-ului pentru a stoca în el date digitale precum: imagini, clipuri video sau documente, într-un mod uşor de gestionat pentru sute sau mii de ani”, a declarat Luis Ceze, profesor de IT şi inginerie la UW, co-autorul studiului .

Echipa a fabricat propriul lor ADN sintetic, fiecare fir conţinând variante de nucleotide care erau codificate pentru piesele specifice de informaţii. Indicatori distinctivi au fost puşi pe anumite nucleotide, în scopul de a le face mai identificabile de către dispozitivul de citire. Prin aceasta, ei au putut să folosească ADN-ul pentru a codifica datele digitale de orice fel.

Ei au demonstrat că noua tehnică funcţionează perfect la codificarea şi decodificarea a patru fişiere de tip imagine pe ADN-ul lor de sinteză,  fără a pierde un singur bit de informaţie. De asemenea, ei au reuşit să facă acelaşi lucru şi pentru fişierele audio.

Remarcabil este că doar un mic frotiu de ADN sintetic poate stoca 10.000 GB de filme, imagini, email-uri şi texte, care ar putea rămâne intacte pentru o perioadă de timp de cel puţin 500 de ani. Acest lucru face tehnica respectivă să fie numită cel mai elastic sistem de stocare, de milioane de ori mai compact decât metodele cele mai moderne de ultimă oră.

După cum subliniază studiul, universul digital (toate datele digitale la nivel mondial) se aşteaptă să ajungă la 16 zettabytes, până anul viitor. Cu ajutorul sistemului metric al cercetătorilor, această cifră valorează cam un trilion de smartphone-uri.

Acest nou sistem de stocare prin ADN-ul sintetic ar poate stoca, teoretic, 1 miliard de gigabiţi pe milimetru cub. Acest lucru înseamnă că 16.000 de milimetri cubi (aproximativ 16 cm cubi) ar putea stoca toate datele din lume, până în 2017.

Turiștii care vor să ajungă în Grecia prin punctul vamal cu Bulgaria trebuie să prezinte test negativ pentru COVID-19