Home » Maratoanele Descopera » Mari întrebări » Cât de periculoase pot fi turbulenţele din timpul zborurilor?

Cât de periculoase pot fi turbulenţele din timpul zborurilor?

Cât de periculoase pot fi turbulenţele din timpul zborurilor?
Publicat: 21.05.2016
Şansele ca aceste fenomene să cauzeze accidente sunt mai mari în cazul în care avionul circulă deasupra unor lanţuri montane.
Dacă aţi călătorit vreodată cu avionul, probabil că aţi fost puşi cel puţin o dată în situaţia de a fi martorii unor turbulenţe în timpul zborului. Pentru cei care zboară rar, o astfel de experienţă poate fi înfricoşătoare, însă pentru piloţii şi echipajul care se confruntă cu astfel de momente aproape în fiecare zi, această manifestare nu mai reprezintă ceva neobişnuit. Cu toate acestea, există şansa ca în timpul unei manifestări de acest tip avionul să fie avariat sau chiar distrus?
 
Experţii susţin că aeronavele sunt proiectate pentru a suporta un nivel impresionant de tensiune. În acest sens, avioanele sunt construite în aşa fel încât componentele lor să aibă o marjă de siguranţă ridicată, pentru a rezista chiar şi unor turbulenţe foarte severe. De exemplu, există o posiblitate extrem de mică ca vreun pilot să asiste la manifestarea unui nivel de turbulenţă necesar pentru a îndoi lonjeronul (element de rezistenţă în formă de grindă) uneia dintre aripile aparatului de zbor .
 
Aripile unui avion sunt proiectate să reziste la o sarcină de 1,5 ori mai mare decât cea pe care o întâmpină, de obicei, în timpul zborului. Această capacitate este testată, în mod normal, în laboratoare, unde vârfurile aripilor sunt flexate până la un unghi de 90 de grade. Flexarea şi îndoirea aripilor sunt două caracteristici proiectate încă de la început, fiindcă în cazul în care aripile ar fi rigide, ele s-ar rupe mult mai uşor. În acest mod sunt gândiţi şi zgârie-norii. 
 

 
Sursa:youtube.com/CNN
 
În ceea ce priveşte semnificaţia turbulenţei, aceasta este o perturbaţie produsă în aer, însă care nu se aseamănă cu valurile sau curenţii marini. În cazul în care nu există nici un obstacol în calea unui val de turbulenţă, acesta se va desfăşura lent, dar dacă acest întâmpină rezistenţă, va face tot posibilul să o distrugă. Dat fiind faptul că aerul circulă şi deasupra formelor de relief, dar şi a structurilor artificiale, fluxul de aer de la altitudini mari este perturbat şi devine turbulent. Prin urmare, dacă vom decola de pe un aeroport situat la altitudini mai mari, există şansa să fim martorii unor turbulenţe încă de la decolare. 
 
Cel mai probabil, turbulenţele de la altitudini mari sunt cauzate de condiţiile meteorologice ce creează diferenţe de presiune. Acestea cauzează întreruperea fluxului de aer. Adesea, termenul ,,gol de aer” este folosit pentru a explica acest lucru pasagerilor, însă semnificaţia lui este alta. Aeronava se deplasează, de fapt, în direcţia aerului turbulent, care poate circula în sus sau în jos, sau dintr-o parte în cealaltă. Acest lucru face ca avionul să piardă sau să ia uşor altitudine, motiv pentru care simţim că ne ridicăm de pe scaun sau, în caz contrar, că suntem împinşi.
 
Turbulenţa este de obicei descrisă cu ajutorul unor termeni calitativi, cum ar fi ,,uşoară”, ,,moderată”, ,,severă” şi ,,extremă”. În cele mai sumbre scenarii, fenomenul poate duce la accidente, însă trebuie precizat faptul că astfel de cazuri sunt foarte rare.
 
Din păcate, dacă turbulenţele nu sunt gestionate eficient, ele pot duce la accidente mortale. În anul 1966, un Boeing 707 a dispărut de pe radare, după ce pilotul său a hotărât să devieze de la traseul spre Tokyo, pentru a le arăta pasagerilor Muntele Fuji. Curenţii de aer care circulau deasupra muntelui, cu viteze de până la 225 km/h, au rupt practic coada avionului, iar acesta a căzut în gol şi s-a prăbuşit. Toţi cei aflaţi la bord au decedat. 
 
 
 
                                             Americanii au lansat primul avion spatial militar complet autonom
 
                                             Masinariile zburatoare ale viitorului: avionul din pluta
 
 
 
 
 
 
 
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Un sistem stelar triplu asemenea unei bijuterii cosmice, observat cu Telescopul Hubble
Un sistem stelar triplu asemenea unei bijuterii cosmice, observat cu Telescopul Hubble
Jaf la drumul mare… de avocado! S-a întâmplat pe o autostradă din Mexic
Jaf la drumul mare… de avocado! S-a întâmplat pe o autostradă din Mexic
Ce dietă este recomandată pentru bărbații diagnosticați cu cancer de prostată?
Ce dietă este recomandată pentru bărbații diagnosticați cu cancer de prostată?
Au mâncat carne de urs, iar apoi au fost diagnosticați cu viermi rotunzi
Au mâncat carne de urs, iar apoi au fost diagnosticați cu viermi rotunzi
A reuşit ce niciun alt domnitor român nu izbutise până atunci. Momentul care a marcat pentru totdeauna istoria României
A reuşit ce niciun alt domnitor român nu izbutise până atunci. Momentul care a marcat pentru totdeauna istoria României
Peste jumătate dintre răspunsurile ChatGPT sunt greșite, arată un studiu
Peste jumătate dintre răspunsurile ChatGPT sunt greșite, arată un studiu
Descoperirea care „schimbă regulile jocului” în lupta împotriva cancerului de sân
Descoperirea care „schimbă regulile jocului” în lupta împotriva cancerului de sân
La cât se așteaptă specialiștii că va ajunge preţul cuprului?
La cât se așteaptă specialiștii că va ajunge preţul cuprului?
Michael Richards, celebrul „Kramer” din Seinfeld, vorbește pentru prima oară despre viața personală
Michael Richards, celebrul „Kramer” din Seinfeld, vorbește pentru prima oară despre viața personală
Ceaușescu și cocoșii de munte. „Cine îl putea opri să nu comită şi această faptă abominabilă?”
Ceaușescu și cocoșii de munte. „Cine îl putea opri să nu comită şi această faptă abominabilă?”
De ce vrea NASA să folosească Soarele ca pe un telescop uriaș?
De ce vrea NASA să folosească Soarele ca pe un telescop uriaș?
Ce au descoperit cercetătorii după ce au studiat din nou o specie de broască fără plămâni?
Ce au descoperit cercetătorii după ce au studiat din nou o specie de broască fără plămâni?
6 schimbări climatice care s-au întâmplat în Europa în urmă cu 1 milion de ani
6 schimbări climatice care s-au întâmplat în Europa în urmă cu 1 milion de ani
Canabisul în concentrație mai mare, legat de un risc dramatic de episoade psihotice
Canabisul în concentrație mai mare, legat de un risc dramatic de episoade psihotice
Oamenii de știință au creat diamante în doar 15 minute cu o tehnică inovatoare
Oamenii de știință au creat diamante în doar 15 minute cu o tehnică inovatoare
O călătorie epică în plin război mondial. De la Paris la București, prin Rusia țaristă
O călătorie epică în plin război mondial. De la Paris la București, prin Rusia țaristă
Astronomii au descoperit un mini-Neptun într-un sistem stelar binar
Astronomii au descoperit un mini-Neptun într-un sistem stelar binar
Utilizatorii de WhatsApp pe Android primesc funcții noi
Utilizatorii de WhatsApp pe Android primesc funcții noi