Home » Maratoanele Descopera » Mari întrebări » Cât de periculoase pot fi turbulenţele din timpul zborurilor?

Cât de periculoase pot fi turbulenţele din timpul zborurilor?

05.21.2016
Cât de periculoase pot fi turbulenţele din timpul zborurilor?
Şansele ca aceste fenomene să cauzeze accidente sunt mai mari în cazul în care avionul circulă deasupra unor lanţuri montane.
Dacă aţi călătorit vreodată cu avionul, probabil că aţi fost puşi cel puţin o dată în situaţia de a fi martorii unor turbulenţe în timpul zborului. Pentru cei care zboară rar, o astfel de experienţă poate fi înfricoşătoare, însă pentru piloţii şi echipajul care se confruntă cu astfel de momente aproape în fiecare zi, această manifestare nu mai reprezintă ceva neobişnuit. Cu toate acestea, există şansa ca în timpul unei manifestări de acest tip avionul să fie avariat sau chiar distrus?
 
Experţii susţin că aeronavele sunt proiectate pentru a suporta un nivel impresionant de tensiune. În acest sens, avioanele sunt construite în aşa fel încât componentele lor să aibă o marjă de siguranţă ridicată, pentru a rezista chiar şi unor turbulenţe foarte severe. De exemplu, există o posiblitate extrem de mică ca vreun pilot să asiste la manifestarea unui nivel de turbulenţă necesar pentru a îndoi lonjeronul (element de rezistenţă în formă de grindă) uneia dintre aripile aparatului de zbor .
 
Aripile unui avion sunt proiectate să reziste la o sarcină de 1,5 ori mai mare decât cea pe care o întâmpină, de obicei, în timpul zborului. Această capacitate este testată, în mod normal, în laboratoare, unde vârfurile aripilor sunt flexate până la un unghi de 90 de grade. Flexarea şi îndoirea aripilor sunt două caracteristici proiectate încă de la început, fiindcă în cazul în care aripile ar fi rigide, ele s-ar rupe mult mai uşor. În acest mod sunt gândiţi şi zgârie-norii. 
 

 
Sursa:youtube.com/CNN
 
În ceea ce priveşte semnificaţia turbulenţei, aceasta este o perturbaţie produsă în aer, însă care nu se aseamănă cu valurile sau curenţii marini. În cazul în care nu există nici un obstacol în calea unui val de turbulenţă, acesta se va desfăşura lent, dar dacă acest întâmpină rezistenţă, va face tot posibilul să o distrugă. Dat fiind faptul că aerul circulă şi deasupra formelor de relief, dar şi a structurilor artificiale, fluxul de aer de la altitudini mari este perturbat şi devine turbulent. Prin urmare, dacă vom decola de pe un aeroport situat la altitudini mai mari, există şansa să fim martorii unor turbulenţe încă de la decolare. 
 
Cel mai probabil, turbulenţele de la altitudini mari sunt cauzate de condiţiile meteorologice ce creează diferenţe de presiune. Acestea cauzează întreruperea fluxului de aer. Adesea, termenul ,,gol de aer” este folosit pentru a explica acest lucru pasagerilor, însă semnificaţia lui este alta. Aeronava se deplasează, de fapt, în direcţia aerului turbulent, care poate circula în sus sau în jos, sau dintr-o parte în cealaltă. Acest lucru face ca avionul să piardă sau să ia uşor altitudine, motiv pentru care simţim că ne ridicăm de pe scaun sau, în caz contrar, că suntem împinşi.
 
Turbulenţa este de obicei descrisă cu ajutorul unor termeni calitativi, cum ar fi ,,uşoară”, ,,moderată”, ,,severă” şi ,,extremă”. În cele mai sumbre scenarii, fenomenul poate duce la accidente, însă trebuie precizat faptul că astfel de cazuri sunt foarte rare.
 
Din păcate, dacă turbulenţele nu sunt gestionate eficient, ele pot duce la accidente mortale. În anul 1966, un Boeing 707 a dispărut de pe radare, după ce pilotul său a hotărât să devieze de la traseul spre Tokyo, pentru a le arăta pasagerilor Muntele Fuji. Curenţii de aer care circulau deasupra muntelui, cu viteze de până la 225 km/h, au rupt practic coada avionului, iar acesta a căzut în gol şi s-a prăbuşit. Toţi cei aflaţi la bord au decedat. 
 
 
 
                                             Americanii au lansat primul avion spatial militar complet autonom
 
                                             Masinariile zburatoare ale viitorului: avionul din pluta
 
 
 
 
 
 
 
Cele mai noi articole
Mercedes a dezvăluit o mașină electrică ce ar putea să depăşească bariera de 1.000 km autonomie
Mercedes a dezvăluit o mașină electrică ce ar putea să depăşească bariera de 1.000 km autonomie
Când va fi gata vaccinul-plasture împotriva Covid-19 dezvoltat de elvețieni
Când va fi gata vaccinul-plasture împotriva Covid-19 dezvoltat de elvețieni
Primul gigant al planetei. Craniul de doi metri al unui ihtiozaur gigant, descoperit de cercetători
Primul gigant al planetei. Craniul de doi metri al unui ihtiozaur gigant, descoperit de cercetători
Britanicii sau irlandezii au ajuns în Insulele Feroe înaintea vikingilor
Britanicii sau irlandezii au ajuns în Insulele Feroe înaintea vikingilor
Astrofizicienii au ajuns la concluzia că găurile negre supermasive ar putea avea „prieteni”
Astrofizicienii au ajuns la concluzia că găurile negre supermasive ar putea avea „prieteni”
Noul inamic al narvalului
Noul inamic al narvalului
Cum a descoperit Benjamin Franklin electricitatea: A folosit cu adevărat zmeul și cheia?
Cum a descoperit Benjamin Franklin electricitatea: A folosit cu adevărat zmeul și cheia?
Este Muntele Everest într-adevăr cel mai înalt de pe Pământ?
Este Muntele Everest într-adevăr cel mai înalt de pe Pământ?
20 de ani de monede și bancnote euro. Avantaje, dezavantaje şi absurdităţi
20 de ani de monede și bancnote euro. Avantaje, dezavantaje şi absurdităţi
Apple este prima companie de 3 trilioane de dolari din lume
Apple este prima companie de 3 trilioane de dolari din lume
„Fata cu cercel de perlă”, expresia enigmatică și cadrul intim al lui Vermeer
„Fata cu cercel de perlă”, expresia enigmatică și cadrul intim al lui Vermeer
Misiuni spațiale de neratat în 2022: Ce planuri au NASA, SpaceX și Blue Origin?
Misiuni spațiale de neratat în 2022: Ce planuri au NASA, SpaceX și Blue Origin?
Cai putere – de ce încă mai folosim această unitate de măsură?
Cai putere – de ce încă mai folosim această unitate de măsură?
Simțul nostru al mirosului este un sistem de avertizare surprinzător de rapid în caz de pericol
Simțul nostru al mirosului este un sistem de avertizare surprinzător de rapid în caz de pericol
Vizionarul care a realizat imposibilul. A scăpat de arderea pe rug în ultimul moment, iar marea sa pasiune aproape că l-a ucis
Vizionarul care a realizat imposibilul. A scăpat de arderea pe rug în ultimul moment, iar marea sa pasiune aproape că ...
Elon Musk critică Metaversul, spune că Neuralink e mai bun. „Nu înțeleg. Sau hai să spunem că nu înțeleg încă”
Elon Musk critică Metaversul, spune că Neuralink e mai bun. „Nu înțeleg. Sau hai să spunem că nu înțeleg încă”
Anul 2022 se anunță a fi complicat pentru piețele financiare
Anul 2022 se anunță a fi complicat pentru piețele financiare
Medic: În 2021 au câștigat frica și neîncrederea, în 2022 e important să rămâneți în viață
Medic: În 2021 au câștigat frica și neîncrederea, în 2022 e important să rămâneți în viață