Home » Maratoanele Descopera » Mari întrebări » De ce planetele au formă sferică?

De ce planetele au formă sferică?

Publicat: 24.09.2016
Totul depinde de forţa gravitaţională.

Planetele se formează în momentul în care fragmente de material cosmic sunt atrase între ele de o forţă gravitaţională. Atunci când corpul rezultat are o masă suficient de mare, gravitaţia lui determină acele fragmente să se deformeze. Ulterior, materialele care compun obiectul cosmic sunt atrase înspre centrul gravitaţional al acestuia, organizându-le în cea mai simplă formă posibilă: cea sferică.

Procesul este unul îndelungat şi nu poate fi evitat. Centrul gravitaţional al noului obiect cosmic va deveni centrul fizic al său, ceea ce înseamnă că planetele îndeajuns de mari vor fi întotdeauna sferice.

Cu toate acestea, Pluto este mai mic decât Pământul, însă are şi el formă sferică. Cel mai mare satelit al lui Pluto, Charon, dar şi satelitul natural al planetei noastre, Luna, au, de asemenea, formă sferică. Prin urmare, forma sferică a unui corp ceresc nu este o condiţie esenţială ca acestea să fie catalogate drept planete.

Din acest motiv, a fost inventat termenul de ,,planetă pitică”. El se aplică obiectelor cosmice îndeajuns de masive pentru a fi sferice, dar a căror gravitaţie nu poate atrage materialele existente pe orbita lor. Drept urmare, Pământul (în apropierea căruia se află Luna) şi Pluto (în apropierea căruia se află Charon) nu pot fi considerate planete pitice.

Există numeroşi factori care determină forma obiectelor cosmice, dintre care viteza rotaţională şi masa sunt cei mai importanţi. Acţiunea acestora pot condiţiona forma corpurilor cosmice, chiar dacă acestea au un diametru de 200 de kilometri. Acesta este motivul pentru care unele structuri, deşi au dimensiuni reduse, sunt cunoscute sub numele de ,,planete pitice”.

Sursa: mentalfloss.com

Vă mai recomandăm şi: Care este ţara cu cea mai scurtă constituţie?

Care este cea mai vastă structură descoperită până acum în Univers?

Am putea supravieţui în spaţiul cosmic fără costum de astronaut?