Home » Mari întrebări » Maratoanele Descopera » De ce unele galaxii nu mai formează stele?

De ce unele galaxii nu mai formează stele?

Autor: Oana Bujor 10.28.2018
De ce unele galaxii nu mai formează stele?
Roiurile de galaxii sunt regiuni rare ale universului ce sunt alcătuite din sute de galaxii ce conţin trilioane de stele, dar şi o cantitate mare de gaz fierbinte şi materie întunecată.

Specialiştii au observat că în momentul pătrunderii unei galaxii într-un roi, la scurt timp formarea stelelor din interiorul ei se opreşte. Conform Phys, ce provoacă acest fenomen este încă un mister în ciuda multiplelor explicaţii plauzibile propuse de astronauţi.

Un studiu internaţional condus de astronomul Ryan Foltz, absolvent al Universităţii Riverside din California, a realizat cele mai precise măsurători de până acum ale intervalului de timp în care se opreşte formarea stelelor. Acesta a măsurat variaţiile perioadei pe parcursul a 70% din istoria universului. Fiecare galaxie furnizează gaz cu temperaturi reduse atunci când pătrunde într-un roi din care nu au fost formate stele până în acel moment.

O posibilă explicaţie sugerează că gazul rece care poate forma stele este „eliminat” din galaxie de către gazul fierbinte şi dens ce există în roi, acest lucru provoacă oprirea stelelor. O altă ipoteză este că galaxiile sunt „strangulate”, ceea ce înseamnă că nu mai formează stele din cauză că rezervorul lor nu mai este reumplut cu gaz rece odată ce se află în interiorul roiului.  Acesta ar fi un proces mai lent decât cel al pierderii gazului rece.

A treia posibilitate este că energia formării stelei duce la pierderea gazului rece şi previne formarea noilor stele. Pentru a analiza cele trei ipoteze,  specialiştii au încercat să analizeze istoricul roiurilor de galaxii. Cu ajutorul unui nou roi SpARCS, rescoperit recent, echipa a descoperit că o galaxie necesită mai mult timp pentru a se opri din formarea stelelor atunci când universul îmbătrâneşte.