Home » Maratoanele Descopera » Mari întrebări » De ce omul are bărbie şi animalele nu au?

De ce omul are bărbie şi animalele nu au?

Marina Manastîrlî 02.12.2016
În primul rând, este de remarcat faptul că bărbia nu este doar ceva în partea inferioară a gurii.
Bărbia este piesa maxilarului inferior care este în continuarea feţei şi pare să aibă o funcţie de relaxare.

Rudele noastre genetic aproapiate, cimpanzeul şi gorila, nu au o bărbii „adecvate”. Ei mai au o suprafaţă mai jos de maxilar, dacă te uiţi atent la craniile lor poţi observa pante osoase în spate, îndepărtate de dinţii lor inferiori. De ce atunci oamenii au această caracteristică unică? Această temă a fost o sursă de dispută pentru biologii evoluţionişti încă din 1800.

James Pampush, un student post-doctorand în antropologie evoluţionistă, de la Universitatea Duke (SUA) a publicat recent un articol despre misterul bărbiei umane în revista Evolutionary Anthropology.

„Bărbia este una dintre aceste fenomene rare în biologia evoluţionistă, care expune într-adevăr diferenţele filozofice profunde dintre cercetători”, a explicat Pampush.

Biologii evoluţionişti victorieni au propus ideea că bărbia s-ar fi dezvoltat pentru că este eficientă şi rezistentă la pumni.
Alte teorii sugerează că bărbiile ajută maxilarul să facă faţă stresului, care se dezvoltă în procesul vorbirii. Toate mişcările limbii şi cele de deschidere a gurii pot provoca tensiune asupra maxilarului, astfel încât s-a dezvoltat o suprafaţă mai mare pentru a ajuta la distribuirea stresului şi pentru a reduce impactul acestuia.

Alţi biologi sugerează că bărbia a fost un instrument de selecţie sexuală, care demonstra că un potenţial partener are unele avantaje evolutive pentru a încuraja împerecherea cu acest subiect şi dezvoltarea puilor împreună. Cu toate acestea, Pampush a explicat că aceste tipuri de caracteristici de obicei se dezvolta doar într-unul din genuri, ceva cunoscut sub numele de dimorfism sexual.

Pampush a ajuns la concluzia că bărbia este doar un „perete exterior”, care nu s-u dezvoltat pentru orice funcţie directă, ci a apărut ca produs secundar indirect al unei adaptări. Este probabil că bărbia a apărut ca un efect accidental asupra feţelor ca reacţie a reducerii în dimensiune, procesării şi rafinării alimentelor. De cum a început să se facă mai puţin efort asupra dinţilor pentru a mânca şi muşca, a început un proces de scădere şi retragere în faţă.

În timp ce teoria sună realistic, este destul de greu de dovedit ştiinţific că o caracteristică nu oferă un avantaj evolutiv. Misterul bărbiei pare să persiste, dar indiferent de răspuns, bărbia rămâne una dintre puţinele atributele care, în mod bizar, ne fac umani.

„Dacă sunteţi în căutarea tuturor hominizilor sau vă antrebaţi care este arborele genealogic, după ruptura cu cimpanzeii, nu există chiar atât de multe trăsături pe care le putem numi exclusiv umane… Singurul lucru care într-adevăr ne este specific este bărbia”, a declarat James Pampush.

Terence Tao, cel mai deștept om din lume. La vârsta de 7 ani mergea la liceu
Sf. Patrick, personajul legendar care a adus creștinismul în Irlanda
China va trimite o femeie în Palatul Ceresc, noua stație spațială
Calea sânge-creier, posibilul motiv care s-ar afla în spatele bolii Alzheimer. Dovezi interesante găsite la șoareci
Efect îngrijorător al unei forme grave de COVID-19. Este mult mai frecvent decât se credea
Ursuleț de pluș creat special pentru Angela Merkel. Cât costă jucăria
Unul dintre cei mai mari savanţi din istorie. A stabilit doza optimă de otravă şi spera să creeze homunculi
SUA aprobă cea de-a treia doză de vaccin Pfizer pentru persoanele vârstnice și cele vulnerabile
Motivul pentru care China limitează utilizarea unei aplicaţii asemănătoare TikTok
Expert în sănătate publică avertizează: „Ne așteaptă o iarnă cu multe restricții, pregătiți-vă!”
China se angajează să nu mai construiască centrale pe cărbune în străinătate
Bile misterioase din piatră, descoperite într-un mormânt antic. Cum ar fi fost folosite?
Nu episoadele vulcanice extreme au dus la dispariția speciilor în Cretacicul târziu. Descoperirile cercetătorilor