Home » Natura » Segmente de ADN antic dezvăluie cum au fost exterminaţi giganţii din Epoca de Gheaţă

06.23.2016
Speciile din Epoca de Gheaţă aveau dimensiuni impresionante, de mărimea elefanţilor. Pisicile sălbatice cu colţi se regăseau cândva în câmpia Patagoniei.

Un nou studiu a dezvăluit că încălzirea rapidă a climatului, cât şi aparţia oamenilor în sudul Americii au dus la extincţia  giganţilor.

Cercetătorii de la  Australian Center of Ancient DNA (ACAD), Universitatea din Adelaide, au dezvăluit  că magafauna  din Patagonia a fost exterminată cu mult timp înaintea sosirii oamenilor. Acum 12.300 de ani, giganţii faunei au  dispărut din cauza încălzirii climatului.

Conform profesorului Alan Cooper, director ACAD, ‘’colonizarea oamenilor nu a condus la o exterminare imediată, speciile ar fi rezistat atâta timp cât clima ar fi rămas rece’’.

O falcă parţială a unui mare jaguar dispărut a fost descoperită într-o peşteră din regiunea Ultima Esperanza din Patagonia. Foto: Fabiana Martin/CEHA

Cercetătorii  Universităţilor din Colorado Boulder, New South Wales şi Universitatea Magallanes au  studiat segmente de ADN antic extrase din oasele şi dinţii găsiţi în peşterile de lângă Patagonia şi Tierra del Fuego, pentru a determina istoria genetică a populaţiei. Specii precum calul sud african, jaguarii gigantici,  gheparzii cu colţii sabie şi giganticul urs de o tonă  au fost regăsiţe de-a lungul Patagoniei, însă  se pare ca au dispărut la puţin timp de la sosirea oamenilor în zonă.

Craniul jaguarului cu colţi sabie

Colonizarea rapidă coincide cu contrastul de temperatură de pe fiecare continent, fapt ce i-a ajutat pe cercetători să  afle impactul oamenilor asupra schimbărilor climatice. Profesorul Chris Turney,  de la Universitatea New South,  afirmă că ,, suntem uluiţi de modul în care oamenii  s-au mutat de pe un continent pe altul, din Alaska, în Patagonia,  în doar 1.500 de ani. În timpul tranziţiei,  au trecut de la climat rece în  sud la cald, în nord , astfel am putut  cerceta impactul oamenilor asupra diferitelor tipuri de climat’’.

Singurele specii  care au supravieţuit schimbărilor au fost  strămoşii lamelor de astăzi –  guanaco şi vicuna.

Sursa: Science20