Home » Natură » Cum au reuşit liliecii vampir să supravieţuiască cu o dietă bazată doar pe consumul de sânge ”este o evoluţie uimitoare”

Publicat: 22.02.2018
Cercetătorii consideră că liliecii vampir s-au adaptat unei diete sărace în nutrienţi ce le-a oferit un avantaj în cadrul procesului de evoluţie.

Conform AFP, sângele este plin de bacterii şi boli virale, de asemenea este sărac în nutrienţi  şi vitamine, dar cu un conţinut ridicat de sare. Este practic un miracol că Dracula a trăit pentru o perioadă atât de lungă.

Însă selecţia naturală, conform unui studiu publicat recent, sugerează existenţa unui profil genetic şi a unui ecosistem intestinal perfect pentru traiul unei creaturi ce se hrăneşte doar cu sânge. ”Liliecii vampir au o dietă ‘extremă’ în sensul în care au nevoie de un nivel al adaptabilităţii mult mai ridicat,” afirmă principalul autor al studiului Lisandra Zepeda Mendoza, biogenetician din cadrul Universităţii din Copenhaga.

Pentru a descoperi modul în care liliacul Desmodus rotundus a reuşit să supravieţuiască atât de mult timp, Mendoza şi o echipă de 30 de cercetători au secvenţiat genomul animalelor. În primul rând, specialiştii au descoperit că genomul deşi are o mărime normală conţine de două ori mai multe elemente transportabile, precum fragmente de ADN ce îşi pot schimba poziţia.

Aceste bucăţi ale codului genetic au fost descoperite în regiuni care guvernează sistemul imunitar şi metabolismul, funcţii complet diferite faţă de cele ale altor specii. De exemplu liliecii vampir pot asimila şi procesa cantităţile mari de fier şi nitrogen regăsite în sânge.

Gilbert susţine că liliecii vampir au început iniţial să consume alte insecte care se hrăneau cu sânge precum ţânţarii sau ploşniţele, apoi au tranziţionat către consumul sângelui. ”Este o evoluţie uimitoare,” a declarat Tom Gilbert, coautorul studiului.