Home » Natura » Natura îşi pierde culorile. Opt specii de păsări au dispărut din sălbăticie în acest deceniu. Una dintre ele este îndrăgitul papagal din animaţia Rio

Autor: Alexandru Voiculescu 09.13.2018
Specia de macau albastru-auriu din Brazilia, care a apărut şi în animaţia pentru copii Rio, a dispărut din sălbăticie. Aceasta se alătură altor şapte specii de păsări care au fost declarate dispărute în urma unui studiu asupra animalelor ameninţate.

Savanţii dau vina pe tăierea excesivă a pădurilor, mai ales în America de Sud, unde au dispărut 5 din cele 8 specii, scrie Daily Mail.

Noua analiză statistică a fost realizată de BirdLife International, un ONG din Cambridge, Marea Britanie. „Analizele noastre arată că dispariţiile sunt frecvente şi astăzi au loc într-un ritm accelerat”, a precizat Stuart Butchart. „Istoric vorbind, 90% dintre extincţiile de păsări au fost la populaţiile mici de pe insule izolate; dar dovezile noastre arată că există o tendinţă în creştere a dispariţiilor care au loc pe continent şi care sunt declanşate de pierderea habitatului din cauza agriculturii, secetei şi defrişărilor”, a adăugat cercetătorul.

Savanţii au examinat 51 de specii considerate „ameninţate în mod critic”, aflate pe lista roşie a International Union for the Conservation of Nature (IUCN).

Conform acestei liste, mai mult de 26.000 de specii din lume sunt ameninţate de dispariţie, ducând la teoria că activitatea umană duce la a şase extincţie în masă din istoria vieţii.

Patru dintre aceste dispariţii au avut loc în habitatele din Brazilia, inclusiv papagalul ilustrat în animaţia pentru copii. Ultima observaţie în sălbăticie a avut loc în anul 2000, dar în prezent mai există indivizi aflaţi în captivitate, cu care se încearcă programe de restaurare. Celelalte trei specii sunt chiar mai ghinioniste, dispărând cel mai probabil pentru totdeauna.

Restul de patru se află într-un statut oarecum incert de ameninţate critic/posibil dispărute. Acestea includ macaul verde-albăstriu se găsea în Argentina, Uruguay şi Brazilia, dar habitatul acestora a fost distrus de agricultură. Altă specie este o bufniţă braziliană care nu a mai fost observată din 2002.

Mai multe specii de păsări dau foc ”intenţionat” zonelor de vegetaţie pentru a prinde prada