Home » Natură » Cercetătorii au reconstituit cutia toracică a unui Om de Neanderthal, oferind noi indicii ale anatomiei preistorice

Publicat: 03.11.2018
O echipă internaţională de savanţi a completat prima reconstituire virtuală tridimensională a cutiei toracice a unuia dintre cei mai compleţi scheleţi de neanderthal descoperiţi până acum. Demersul aruncă o nouă lumină cu privire la modul în care primii oameni respirau şi se mişcau.

Echipa, care include cercetători de la universităţi din Spania, Israel şi SUA, s-a concentrat pe cutia toracică. Folosind tomografii asupra fosilelor de la un schelet de mascul vechi de circa 60.000 de ani cunoscut drept Kebara 2 şi un program 3D, cercetătorii au putut crea un model tridimensional al toracelui. Concluziile indică faptul că individul avea o postură mai dreaptă şi mai verticală, cu o capacitate a plămânilor mai mare decât a omului modern, scrie Phys.

Studiul a fost publicat pe 30 octombrie în Nature Communications.

„Forma toracelui este un element cheie în înţelegerea modului în care se mişca Omul de Neanderthal în mediul său pentru că ne informează cu privire la echilibru şi respiraţie”, a precizat Asier Gomez-Olivencia, conducătorul studiului.

Iar „modul în care se mişca a avut un impact direct asupra capacităţii sale de a supravieţui”, a precizat Patricia Kramer, coautoare a studiului.

În ultimul deceniu, reconstituirea virtuală a devenit comună în antropologie biologică, a explicat Kramer. Abordarea este utilă cu fosile precum toracele, unde oasele fragile fac reconstituirea fizică dificilă şi riscantă.

„Diferenţele dintre un neanderthal şi un om modern sunt mari”, a precizat Markus Bastir, al membru al echipei de cercetare.

„Coloana Omului de Neanderthal este localizată mai în interiorul toracelui, ceea ce oferă mai multă stabilitate. De asemenea, toracele este mai lat în partea inferioară”, a adăugat Gomez-Olivencia. Forma cutiei toracice sugerează o diafragmă mai mare, deci o capacitate mai ridicată a plămânilor.

O descoperire care poate rescrie istoria vărului nostru ghinionist: Omul de Neanderthal făcea focul la fel ca strămoşii noştri moderni

Creierul şi coloana vertebrală a copiilor din Neanderthal se dezvoltau diferit faţă de cele ale copiilor din prezent

Ce spun de fapt schimbările evolutive ale craniului la oameni. Modul în care a evoluat Homo Sapiens este diferit faţă de ce se cunoştea până acum

Descoperire de excepţie cu privire la istoria evoluţiei omului! Produsul iubirii dintre doi indivizi din specii diferite de hominin

Ce se întâmplă în corpul tău atunci când îți este foame?
Bateria care absoarbe CO2 atunci când se încarcă. Cum funcționează?
Emisiunea Marius Tucă Show de pe Gândul intră în vacanță pe perioada Festivalului de Teatru Caracal 2022
Liderul Rezistenței ucrainene, în mâinile rușilor (DOCUMENTAR)
Misiunea Boeing Starliner decurge surprinzător de bine. Are SpaceX motive să se teamă?
Un ultim drum extraordinar. Rămășițele de la 47 de persoane, lansate în spațiu