Home » Natura » Scurgerea de petrol de la Deepwater Horizon, cel mai catastrofal accident de mediu al secolului XXI, a avut un efect dramatic asupra unei specii marine

Autor: Alexandru Voiculescu 11.18.2018
La fel ca orice creatură, vieţuitoarele marine se bazează pe sistemele lor senzoriale pentru a supravieţui. Un studiu realizat de cercetătorii de la Florida Atlantic University este primul care să cuantifice efectele fiziologice ale expunerii la petrol asupra funcţiei olfactive a unei vertebrate marine - pisica de mare din Atlantic.

Rezultatele acestui studiu confirmă că expunerea la petrol, la concentraţii precum cele măsurate în zonele de coastă în urma accidentului de la Deppwater Horizon din 2010, afectează semnificativ mirosul pisicii de mare la doar 48 de ore de la expunere, scrie Science Daily.

A trecut aproape un deceniu de la eveniment, descris ca fiind cel mai grav accident de mediu din Statele Unite, unde aproape 5 milioane de barili de petrol au ajuns în Golful Mexicului, afectând sever ecosistemul marin din imediata apropiere a scurgerii şi habitatele de-a lungul coastei de 1.773 de kilometri. Circa 10 milioane de galoni au rămas în sedimentul de pe fundul mării şi pot cauza probleme fiziologice severe vieţuitoarelor marine, inclusiv afectarea organelor de simţ.

Rezultatele noului studiu au fost publicate recent în Scientific Reports, confirmând că expunerea afectează simţul mirosului speciei Hypanus sabinus, pisica de mare din Atlantic, care face parte din grupul elasmobranhiilor.

„Elasmobranhiile sunt cunoscute pentru sistemele bine-dezvoltate ale organelor de simţ, care sunt critice pentru alertarea lor de prezenţa prădătorilor, prăzii, a partenerilor şi a condiţiilor de mediu nefavorabile. Orice afectate a acestor sisteme senzoriale poate avea un efect dăunător asupra supravieţuirii şi adaptabilităţii”, a precizat Stephen M. Kajiura, coautor al lucrării.

Deşi studiul s-a concentrat pe vieţuitoarele din apele puţin adânci, de coastă, elasmobranhiile aflate la adâncime pot fi mai susceptibile la expunerea cu petrol, dar încă nu au fost efectuate studii care să demonstreze efectele nocive asupra acestor populaţii.

Cazul Deepwater Horizon: cercetatorii independenti nu au acces la probele de petrol

Tragedia din Golful Mexic – cel mai mare dezastru ecologic din secolul XXI

Accidentul petrolier din Golful Mexicului va omori planeta in 2010?

Industria petrolului poate primi o lovitură cauzată de invenţia unei metode prin care fibra de carbon este fabricată din plante