Home » Natură » Rezolvarea unei ”erori” din plante duce la creşterea culturilor cu 40%

Rezolvarea unei ”erori” din plante duce la creşterea culturilor cu 40%

Publicat: 08.01.2019
Cercetătorii au modificat genetic plantele pentru a creşte cu 40% mai mari prin optimizarea procesului pe care îl utilizează pentru transformarea luminii solare în hrană.

Fotosinteza permite plantelor să absoarbă energia solară şi să producă oxigenul atât de necesar vieţii de pe Pământ. Conform Independent, acest proces este, însă, îngreunat de fotorespiraţie, trăsătură dezvoltată pentru a preîntâmpina o ineficienţă din prezent a fotosintezei obişnuite.

Unul dintre compuşii cheie ai fotosintezei este Rubisco, o substanţă ce ajută la transformarea dioxidului de carbon şi a apei în zaharurile de care au nevoie plantele. În aproximativ 20% dintre cazuri, Rubisco preia eronat oxigen în locul dioxidului de carbon, fapt ce duce la producerea unei substanţe toxice ce trebuie îndepărtată cu ajutorul fotorespiraţiei.

Fotorespiraţia utilizează o cantitate mare de energie deoarece substanţele implicate sunt transmise prin trei compartimente din celulele plantei. Pentru a reduce costurile energetice, Dr. Paul South, din cadrul Departamentului de Agricultură din SUA, şi colegii săi au creat plante cu o cale de acţiune mai restrânsă.

Prin rezolvarea aceste „erori”, o bună cantitate de energie risipită în timpul fotosintezei poate fi salvată, fapt ce duce la creşterea productivităţii şi în teorie ajută la hrănirea populaţiei de oameni.

Cu ajutorul plantelor de tutun, cercetătorii au analizat teste la sol de-a lungul a doi ani şi au descoperit că plantele modificate cresc cu 40% mai mari. În prezent, încearcă să obţină aceleaşi rezultate şi cu plante comestibile precum soia, orez sau cartofi.

Din păcate, studiul ce face parte din proiectul Realising Increased Photosynthetic Efficiency (RIPE) nu va fi aplicat asupra culturilor de plante comestibile pentru următorii zece ani.

Fotosinteza de laborator. Cum funcţionează sistemul inventat de americani cu ajutorul nanotehnologiei – VIDEO