Home » Natură » Fosila unei creaturi bizare găsită pe fundul mării pare desprinsă din literatura horror

Publicat: 14.04.2019
Fosila, care seamănă cu Cthulhu, entitatea fictivă din opera horror a lui Howard Philip Lovecraft, datează de acum 430 de milioane de ani, din Silurian, era în care au apărut primii peşti osoşi. Aceasta este înrudită însă cu castravetele de mare şi are doar 3 centimetri. La acest capitol, nu seamănă deloc cu entitatea creată de scriitorul american de la începutul secolului XX. Corpul acestuia este dur şi are 45 de tentacule pe care le folosea probabil pentru a captura hrana şi a se deplasa pe fundul mării.

Pentru aceste trăsături paleontologii care l-au descoperit i-au dat numele Sollasina cthulhu, în onoarea zeului lovecraftian.

„În această lucrare, descriem o nouă echinodermă – grupul care include echinoide, castraveţii de mare şi stelele de mare – care are păstrat şi ţesutul moale”, a precizat paleontologul Derek Briggs de la Yale University. „Această specie aparţine unui grup dispărut, clasa Ophiocistioidea. Cu ajutorul tomografiei de rezoluţie fizică-optică mare, descriem specia în 3D, scoţând la iveală elemente interne ale sistemului vascular care erau până acum necunoscute în acest grup şi, într-adevăr, în aproape toate fosilele de echinoderme”, a adăugat acesta.

Pentru a reconstitui fosila, echipa a trebuit să o distrugă. Au secţionat fosila strat cu strat, realizând fotografii detaliate în fiecare etapă. Acestea au ajutat la reconstituirea tridimensională a animalului, scrie Science Alert.

Reconstituirea 3D a animalului. Credit: Elissa Martin/Yale Peabody Museum of Natural History

Abordarea a permis paleontologilor să analizeze în detaliu interiorul creaturii, unde au găsit un canal circular. La echinoderme, acesta este un tub circular central pentru sistemul vascular care circulă apa prin corp. Sistemul permite animalelor să se mişte cu ajutorul hidraulicii, fără să apeleze foarte mult la sistemul muscular.

Totuşi, un astfel de canal nu a fost văzut vreodată în această clasă de organisme, ceea ce a făcut ca paleontologii să-l plaseze mai aproape de castraveţii de mare decât de echinoide.

Dar castraveţii de mare nu au exoschelet, ceea ce sugerează că speciile din clasa Ophiocistioidea s-au separat de linia care a produs castraveţii de mare actuali.

Studiul a fost publicat în Proceedings of the Royal Society B.

Fosila de cerb preistoric, descoperită Argentina