Home » Natură » Bondarii sunt în pericol de extincţie precum albinele. Ce se va întâmpla cu planeta noastră dacă ar dispărea definitiv?

Publicat: 13.02.2020
Cercetătorii au ajuns la concluzia că 45% dintre speciile de nevertebrate ale lumii au dispărut în ultimii 35 de ani.

Bondarii sunt o specie din ordinul Hymenoptera, asemănătoare cu albinele, dar faţă de care sunt mai mari şi au corpul acoperit de păr. Asemănător rudelor lor mai mici şi mai cunoscute, bondarii joacă un rol important în polenizarea planetelor din care fac parte. Un studiu recent a stabilit că bondarii sunt în pericol din cauza noxelor şi, mai important, din cauza temperaturilor în creştere, notează Science Alert.

La nivel global, atunci când vorbim despre insecte, oamenii de ştiinţă explică faptul că situaţia acestora este una destul de precară, în doar 35 de ani diversitatea speciilor a scăzut cu 45%. Atunci când ne uităm la aceste cifre este uşor să stabilim faptul că activităţile umane ar putea aduce sfârşitul a mai multe specii de animale totuşi, în unele cazuri, un factor precum creşterea temperaturilor ar putea reprezenta o oportunitate pentru o creştere a efectivelor şi asta deoarece speciile concurente sau prădătorii ar putea fi afectaţi.

O echipă internaţională de experţi în ecologie a decis să adune şi să analize date despre efectivele populaţiilor a 66 de specii de bondari din Europa şi America de Nord pentru a produce o serie de predicţii legate de modul în care creşterea temperatuilor se va reflecta asupra acestora. Oamenii de ştiinţă au ales bondarii deoarece aceştia joacă un rol important în ecosistemele de pe întreg globul, asigurând polenizarea unui mare număr de plante. „Bondarii sunt cei mai buni polenizatori pe care îi avem în peisajele sălbatice şi cei mai eficienţi polenizatori pentru culturi precum roşii, dovlecei sau fructele de pădure”, explică Peter Soroye, expert în ecologie al Universităţii Otawa, Canada.

Pentru a uşura analizarea statistică a datelor, cercetătorii au împărţit arealul geografic studiat în suprafeţe de 100 de kilometri pătraţi; de asemenea, cercetătorii au delimitat şi două perioade de timp: 1901-1974 şi 2000-2014. Aceste delimitări spaţiale şi temporale le-au permis oamenilor de ştiinţă să analizeze evoluţiile populaţiilor de bondari.

Analiza datelor a relevat că între cele două perioade de timp, populaţiile de bondari au suferit o scădere de 17%  în Europa şi de 46% în America de Nord. Modul exact prin care temperaturile sunt conectate la scăderea numărului de bondar este încă neclar, dar, un posibil indiciu este reprezentat de către faptul că cele mai mari scăderi ale efectivelor au avut loc în zonele mai uscate.

Deşi aceste numere ar putea să nu pară atât de mari, mai ales atunci când ne uităm la situaţia Europei, cercetătorii ne propun o analogie intersantă pentru a înţelege ramificaţiile reducerii numărului de bondari. Mai exact, ei compară un ecosistem cu un turn Jenga din care sunt îndepărtate anumite bucăţi, în acest caz vorbim despre specii de animale şi plante. Ţinând cont că bondarii sunt o „piesă” importantă a ecosistemului, atunci când aceasta este îndepărtată întreg turnul, ecosistemul, este în pericol.

Studiul a fost publicat în Science.

Bacteriile modificate, posibilă soluţie pentru protejarea albinelor

Cercetătorii au convertit grăsimea de pui în dispozitive de stocare a energiei
S-a confirmat: exercițiile fizice încetinesc percepția asupra timpului!
Test de cultură generală. Ce înseamnă SOS?
O predicție extraordinară a lui Albert Einstein despre găurile negre a fost confirmată
O structură gigantică ascunsă în adâncurile spațiului pune la încercare înțelegerea Universului
O fetiță de doar 6 luni a primit un transplant rar de plămâni
Comerțul „arme contra petrol” dintre Rusia și Coreea de Nord, lovit de noi sancțiuni
Platforma Temu din China, acuzată că folosește practici ilegale
Mai bine de trei veacuri de când „Lorenzo de Medici” al României îi îndruma pe moldoveni să lupte împotriva otomanilor
Vaccinarea împotriva HPV a prevenit 90% dintre cazurile de cancer de col uterin
Singurul oraș din România în competiția pentru titlul de Capitală Verde Europeană
Cum vor măicuțele de la Notre-Dame-des-Neiges să-și salveze mănăstirea?
Planta care ar putea încetini îmbătrânirea și reduce riscul de Alzheimer
Nikola Tesla a iubit o porumbiță. „Dintre toate lucrurile, cel mai mult îmi plăceau cărțile”
Valuri gigantice de materie întunecată ar putea modifica orbita stelelor
Când a apărut primul dinozaur cu sânge cald?