Home » Natură » Bondarii sunt mult mai inteligenţi decât se credea

Bondarii sunt mult mai inteligenţi decât se credea

Publicat: 27.02.2017
Bondarii pot fi antrenaţi în activităţi neîntâlnite în natură, demonstrând abilităţi de învăţare nedescoperite până acum.

Studiul unei echipe de cercetători de la Quenn Mary University din Londra a arătat că speciile al căror stil de viaţă necesită abilităţi avansate de învăţare sunt capabile de a învăţa comportamente cu totul noi, relatează Science Daily.

Supervizorul proiectului, Lars Chittka, a dezvăluit că „studiul nostru bate ultimul cui în cosciugul ideii conform căreia creierele mici constrâng insectele de a avea flexibilitate comportamentală limitată şi doar simple abilităţi de învăţare”.

Cercetările anterioare au arătat că bondarii pot rezolva o arie de sarcini cognitive, dar acestea se încadrau în comportamentul natural al insectelor. Acest studiu însă s-a concentrat pe abilităţi cognitive şi comportamente pe care bondarii nu le întâlnesc în natură.

Experimentul a avut în vedere mişcarea unei mingi de către bondari la o locaţie specifică. Pentru a învăţa această tehnică, bondarii au fost antrenaţi cu ajutorul a trei condiţii: unele insecte au observat un bondar deja antrenat care mişca o minge către centru pentru a obţine o recompensă, alţii primeau o demonstraţie „fantomă”, unde un magnet ascuns sub platformă era folosit pentru a mişca mingea, iar un al treilea grup nu a primit nicio demonstraţie, doar au găsit mingea în centrul platformei împreună cu recompensa.

Bondarii care au observat tehnica au învăţat sarcina mult mai rapid şi eficient decât cei care au observat o demonstraţie „fantomă” sau cei fără nicio demonstraţie.

Dr Olli J. Loukola, co-autor al acestui studiu, precizează că „bondarii au rezolvat sarcina într-un mod diferit faţă de cel demonstrat, sugerând că observatorul nu doar a copiat ce a văzut, dar a îmbunătăţit metoda. Acest lucru arată o flexibilitate cognitivă impresionantă, în special pentru o insectă”.

În timpul demonstraţiilor, cercetătorii au plasat mingi galbene la diverse distanţe faţă de centru. Bondarul care demonstra mişca cea mai depărtată minge de centru şi întotdeauna din acea zonă, întrucât au fost antrenaţi că mingea cea mai apropiată este imobilă. Bondarii neantrenaţi au avut trei ocazii diferite de a vedea bondarul „demonstrator”. Atunci când acestea au fost testate, bondarii au mişcat cea mai apropiată minge, considerând o metodă mai eficientă de a obţine recompensa.

Bondarii prefera florile vargate

Situaţia IQ-ului în lumea animală: iată cine câştigă în 12 dueluri ale inteligenţei!

5 dintre cele mai inteligente animale din lume