Home » Natură » Cercetătorii israelieni au crescut curmali din seminţe de pe vremea lui Iisus

Cercetătorii israelieni au crescut curmali din seminţe de pe vremea lui Iisus

Publicat: 10.02.2020
Cercetătorii israelieni au crescut curmali din seminţe de pe vremea lui Iisus, descoperite într-o fortăreaţă construită de Irod cel Mare şi în Deşertul Iudeei, arată The Guardian.

Sute de seminţe s-au păstrat în fortăreaţa antică şi în peşteri aflate între Munţii Iudeei şi Marea Moartă. Specialiştii au plantat seminţele de curmal (Phoenix dactylifera) dar numai câteva au încolţit.

Cele şase seminţe care au prins rădăcini au fost botezate de specialişti Adam, Iona, Uriel, Boaz, Judith şi Hannah.

Nu este prima dată când specialiştii reuşesc să crească plante din seminţe antice. În 2008, echipa israeliană reuşise să obţină un curmal dintruna dintre seminţele descoperite la Masada. Cercetătorii au botezat acea plantă Matusalem,după numele personajului biblic despre care se crede că ar fi trăit cel mai mult.

Noul studiu nu doar că a fost efectuat pentru mai multe plante dar a fost orientat şi spre metodele tradiţionale folosite de cultivatorii din Iudeea.

Curmalii ar fi fost cultivaţi în lumea arabă şi în Mesopotamia de peste 6.000 de ani fiind una dintre celi mai răspândiţi palmieri din zona Iudeei antice, o regiune a Levantului. Folosite în alimentaţie, fructele erau utilizate şi pentru tratarea diferitelor probleme medicale, de la depresie, la pierderi de memorie, potrivit Mediafax.

“Curmalele erau unul dintre cele mai importante produse exportate din Iudeea şi erau celebre”, a explicat Sarah Sallon, care conduce Centrul de cercetare medicală naturistă ”Louis Borick” din partea Organizaţiei medicale Hadassah de la Ierusalim.

Istorici precum Plinius cel Bătrân şi Herodot au scris despre calităţile curmalelor din Iudeea. ”Regele Irod obişnuia trimită curmale împăratului roman în fiecare an”, a arătat cercetătoarea.

Cercetătorii au prezentat rezultatele investigaţiile lor în Science Advances arătând că au plantat 32 de seminţe descoperite în diferite situri din Deşertul Iudeei, inclusiv în Masada şi în peşterile din Qumran, locul celebru pentru descoperirea manuscriselor de la Marea Moartă. Numai şase dintre aceste seminţe au încolţit. Echipa de savanţi a datat seminţele din care au răsărit plantele botezate Adam şi Hannah ca provenind de undeva dintre secolele I şi IV, E.N. Unele seminţe au încolţit după câteva săptămâni, altele după şase luni.

“Seminţele de azi sunt cu aproximativ 30% mai mici decât cele care creşteau în Iudeea acum 2000 de ani”, au afirmat cercetătorii.

De asemenea, analizele au stabilit că seminţele mai vechi proveneau din zonele estice. Adam şi Matusalem sunt apropiate de varietăţile crescute în zilele noastre în zonă. Hannah şi Judith seamănă cu arborii crescuţi în Iraq iar Uriel, Boaz şi Iona prezentau atribute genetice specifice varietăţilor moderne de curmali din Maroc.