Home » Natură » În urmă cu 11.000 de ani, câinii aveau o diversitate genetică mult mai mare

În urmă cu 11.000 de ani, câinii aveau o diversitate genetică mult mai mare

La finalul ultimei ere glaciare existau cel puțin cinci mari linii genetice distincte. Credit foto: Pixabay
Publicat: 04.11.2020

Relația dintre oameni și câini este una foarte veche, domesticirea acestora reprezentând un pas important pentru civilizația umană care are efecte până în prezent. Conform unui nou studiu, domesticirea câinilor a început cu mai bine de 11.000 de ani în urmă, iar la sfârșitul ultimei ere glaciare existau deja cel puțin cinci linii genetice, notează Science Alert.

„Dacă ne uităm în urmă cu mai mult de patru sau cinci mii de ani în urmă, putem vedea că Europa a fost un loc foarte divers în ceea ce privește câinii”, a declarat geneticianul Anders Bergström de la Institutul Francis Crick din Marea Britanie.

Cum s-a pierdut diversitatea genetică a câinilor?

Știm că toți câinii domestici (Canis familiaris) provin dintr-un strămoș de lup împărtășit cu lupul de astăzi (Canis lupus). Dar tocmai când a avut loc această divergență a fost o chestiune de dezbatere. Unii pretind că domesticirea, procesul de creștere lentă a lupilor care a favorizat trăsături mai prietenoase, a început acum peste 100.000 de ani, deși această interpretare este controversată.

Este general acceptat faptul că domesticirea câinilor a început cu 20-40.000 de ani în urmă. Și este posibil ca procesul să înceapă cu lupii înșiși auto-domesticiți pe măsură ce se apropriau de așezările umane. Este dificilă separarea fosilelor timpurii ale câinilor de fosilele antice ale lupilor, iar această nouă lucrare nu afirmă când și cum a început domesticirea câinilor.

ADN-ul antic al câinelui provenea de la 32 de animale diferite, cu o vechime de 100 și 10.900 de ani, și care proveneau din Siberia, Europa și Orientul Apropiat. Cinci dintre aceste genomi de câine fuseseră secvențiate anterior, iar echipa a studiat 27 de noi mostre genetice pentru cel mai complet studiu ADN al câinilor antici. Acestea au fost comparate cu o selecție de secvențe ADN de la câini moderni.

O posibilă nouă cronologie a domesticirii

Din studierea mostrelor genetice, cercetătorii au aflat că existau cel puțin cinci linii de câini distincte încă de acum 11.000 de ani și pe care le-au descris în raport cu locurile aproximative de origine: Levant, Carelia, lacul Baikal, continentul american și Noua Guinee. Astfel, oamenii de știință au dedus că procesul de domesticire a început cu mult înainte de acel moment.

Cercetătorii subliniază că nu părea să existe un flux de gene reciproc între câini și lupi. Cercetările anterioare au sugerat că, deoarece cele două specii aveau origini comune, acestea au continuat să se încrucișeze, contribuind la diversitatea timpurie a câinilor. De fapt, au continuat să se încrucișeze, dar fluxul de gene părea să meargă predominant într-o direcție, de la câini la lupi.