Home » Natură » Un papagal cu handicap din Noua Zeelandă a învățat singur cum să folosească unelte

Credit foto: Amalia P. M. Bastos et al., Scientific Reports 2021
Publicat: 17.09.2021

Biologii au descoperit că Bruce, un papagal de munte sau Kea (Nestor notabilis) cu handicap din Noua Zeelandă, a început să folosească pietricele pentru a se curăța.

Descoperirea este deosebit de interesantă pentru biologi. Aceasta este prima oară când oamenii de știință documentează un papagal Kea care folosește unelte pentru a se curăța.

De asemenea, aceasta este prima observație științifică a unui papagal care folosește pietricele în acest mod.

„În rândul păsărilor, uneltele pentru îngrijire sunt destul de rare în sălbăticie, în pofida mai multor cazuri care descriu acest comportament la papagalii aflați în captivitate. Noi am arătat că Bruce, un papagal cu handicap care nu mai are mandibula superioară, folosește în mod intenționat pietricele pentru a-și curăța penajul”, au explicat cercetătorii.

Papagalul Bruce s-a adaptat extrem de bine

Curățarea ar putea părea o activitate de care s-ar putea lipsi un papagal, însă este crucială pentru igiena păsărilor și mentenanța penajului. Curățarea ajută păsările să înlăture mizeria, praful și paraziții. De asemenea, această activitate le permite să-și alienize penele pentru izolare termică, hidroizolare și aerodinamică optimă. Totodată, păsările pot atrage parteneri mai buni.

De obicei, papagalii Kea, o specie în pericol de dispariție găsită doar pe Insula de Sud din Noua Zeelandă, folosesc pliscurile puternice pentru a se curăța.

Bruce a fost găsit în 2013 în sălbăticie, atunci când era juvenil și extrem de rănit, jumătatea superioară a ciocului lipsind. Cu toate acestea, Bruce s-a adaptat extrem de bine, folosind o varietate de unelte precum pietricele pentru a desfășura activitățile de curățare.

„Arată o flexibilitate grozavă a inteligenței sale”

„Faptul că un individ a dezvoltat utilizarea de unelte ca răspuns la handicapul său arată o flexibilitate grozavă a inteligenței sale. Sunt capabili să se adapteze și să rezolve noi probleme pe măsură ce acestea apar”, a spus unul dintre autorii noului studiu, Amalia Bastos.

„Pietricelele alese erau diferite față de cele folosite de alți papagali Kea. Acestea erau mereu de o anumită dimensiune. Asta indică un act intenționat”, a adăugat Bastos, potrivit Science Alert.

Oamenii devin tot mai conștienți de utilizarea uneltelor în lumea animalelor. Ciorile sunt foarte pricepute la asta, papagalii cockatoo își confecționează propriile unelte sau le fură pe altele, iar caracatițele folosesc unelte pentru a se apăra. De asemenea, papagalii Kea sunt singurii papagali de munte din lume, fiind cunoscuți pentru inteligența și curiozitatea lor.

Papagalii cockatoo din Australia învață unii de la alții cum să deschidă tomberoanele