Home » Natură » Cum au ajuns cercetătorii să elibereze accidental fluturi infectați de viespi parazitare

Credit foto: Unsplash / Richard Sagredo
Publicat: 20.09.2021

Cercetătorii au eliberat un nou tip de omidă pe o insulă din Finlanda și au apărut, în mod accidental, trei specii diferite, două dintre ele parazitare.

Aceștia nu știau ce se ascundea în interiorul omizilor, ale căror mișcări sperau să le studieze în timp. Au descoperit că în frumoșii fluturi Glanville au apărut viespi parazitare numite Hyposoter horticola. Acestea mănâncă interiorul corpului omizii, iar apoi ies din abdomenul acesteia și își construiesc propriul cocon în jurul său pentru a se înmulți, potrivit The Independent.

Acești paraziți erau, de fapt, infectați cu o altă specie de viespi mici, numită ”hiperparazitoid”. Paraziții ucid viespile mai mari și ies 10 zile mai târziu din corpul omidei moarte.

Al treilea și ultimul ”oaspete” care trăiește în omizi este o bacterie unicelulară, cunoscută sub numele de ”Wolbachia pipientis”, care este dusă de femele printre viespile parazitare mai mari ,expunându-le la infecția cu hiperparazitoizi.

Viespile parazitare au supraviețuit

Acum trei decenii, după introducerea lor accidentală în Finlanda, toate cele patru specii au supraviețuit pe insula Sottunga, în arhipelagul autonom Aland.

Într-un nou studiu, publicat în revista Molecular Biology, oamenii de știință de la Universitatea din Helsinki au analizat modificările genetice ale viespei parazitare mai mari, pentru a urmări răspândirea și dezvoltarea ei în arhipelagul Mării Baltice, după introducerea lor accidentală pe Sottunga.

Folosind 323 de exemplare colectate din cinci locuri diferite din Aland, între 1992 și 2013, au descoperit că viespile parazitare au reușit să supraviețuiască, deși fluturele, gazda sa, suferă un număr tot mai mare de accidente din cauza secetelor, provocate de schimbărilor climatice.

Un studiu anual realizat pe fluturii de pe Sottunga a arătat că sunt pe cale de dispariție. În timp ce există fluturi Glanville Fritillari care trăiesc pe insulele vecine, la o distanță maximă de aproximativ 7 km, fluturii Sottunga nu au reușit să ajungă la ei pentru a se înmulți.