Home » Natură » Un număr uriaș de regine a fost descoperit în cuibul de viespi gigantice distrus în SUA: „Ne-a lăsat fără cuvinte”

Sursa foto: Washington State Department of Agriculture
Publicat: 14.11.2020

După luni întregi de căutări, oamenii de știință au identificat și distrus în octombrie primul cuib de viespi gigantice asiatice descoperit vreodată pe teritoriul Statelor Unite. Cercetătorii au eradicat cu succes ascunzătoarea insectelor dintr-un copac din statul Washington, în apropiere de granița cu Canada.

Deși descoperirea și eliminarea cuibului este considerată o victorie de către autoritățile americane, care încearcă din răsputeri să prevină specia să se stabilească în America de Nord, o analiză „post-mortem” a cuibului a dezvălui detalii șocante despre amenințarea reală pe care o reprezintă insecta uriașă.

După ce au descoperit cuibul cu ajutorul unui dispozitiv de monitorizare atașat de una dintre viespi, oamenii de știință de la Departamentul pentru Agricultură al statului Washington (WSDA) au aspirat zeci de viespi din copacul în care se ascundeau, iar apoi au tăiat copacul pentru a dezvălui cuibul din interior, care măsură în jur de 35 de centimetri în lungime și 23 de centimetri în lățime.

Semințele a aproximativ 200 de potențiale noi colonii

Poate că nu par dimensiuni foarte mari, însă se pare că era destul de încăpător pentru a găzdui o veritabilă armată de viespi gigantice, capabile să producă un val semnificativ de invazii și colonizări.

În cuib, cercetătorii au găsit 76 de regine adulte. Aproape toate în afară de una erau cel mai probabil regine virgine, adică regine care ar fi ieșit în cele din urmă din cuib pentru a se împerechea și apoi ar fi părăsit zona pentru a începe o nouă colonie în altă regiune după sfârșitul iernii.

Mai mult, oamenii de știință au descoperit 108 celule cu pupe, despre care cercetătorii cred că ar fi fost regine virgine în stadiul de dezvoltare. Cu alte cuvinte, acest cuib, care a necesitat luni întregi pentru a fi descoperit, conținea semințele a aproximativ 200 de potențiale noi colonii, dacă natura și-ar fi continuat cursul înainte ca oamenii de știință să intervină.

„Nu putem fi siguri că le-am eliminat pe toate”

„Am ajuns acolo în ultima clipă. Să vedem un cuib relativ mic, însă capabil să producă 200 de regine… ne-a lăsat fără cuvinte”, a spus Sven-Erik Spichiger, entomolog la WSDA.

În afară de cele 200 de regine, oamenii de știință au mai găsit 112 de viespi lucrătoare, 190 de larve și șase ouă. În total, aproximativ 500 de viespi au fost asociate cu acest cuib, multe dintre acestea fiind capabile să-și creeze noi cuiburi, potrivit Science Alert.

Bineînțeles, doar pentru că acest cuib a fost distrus, asta nu înseamnă că altele nu există, iar insecte din acest cuib ar fi putut evada înainte sau în timpul misiunii de eradicare. „Noi credem că mai există și alte cuiburi. Nu putem fi siguri că le-am eliminat pe toate”, a adăugat Spichiger.

Planul pus la cale de SUA pentru a găsi și elimina cuiburile de viespi gigantice asiatice de pe teritoriul țării