Home » Natură » Efectele schimbărilor climatice. Avocado și plante exotice cresc în Marea Britanie

Publicat: 05.09.2022

Vremea caldă și uscată din această vară a făcut ca în Marea Britanie să crească mai multe plante exotice, inclusiv smochine și avocado, au declarat grădinarii pentru BBC News.

Aceasta face parte dintr-o tendință de înflorire a plantelor mediteraneene și subtropicale în ultimii ani, spun ei.

Unele soiuri considerate anterior ca fiind plante de apartament cresc acum cu succes în exterior, în timp ce soiurile tradiționale de grădină britanice se luptă să supraviețuiască.

Dar oamenii de știință avertizează că lipsa apei în viitor ar putea amenința plantele.

Societatea Regală de Horticultură (RHS) preconizează că ierni mai umede și veri mai calde și mai uscate, cu o variabilitate mai mare a precipitațiilor, vor crea condiții favorabile pentru unele plante mai exotice.

Condiții favorabile pentru unele plante mai exotice

Planeta noastră s-a încălzit cu 1,1 grade Celsius de la revoluția industrială de acum aproximativ 200 de ani, pe care oamenii de știință o leagă de schimbările climatice provocate de om. Marea Britanie se încălzește puțin mai repede decât ritmul mediu de creștere a temperaturii globale, potrivit Met Office.

Grădina Royal Horticulture Society este îngrijită de Russell Watkins, care a început să lucreze acolo în urmă cu 17 ani. Pe atunci, el creștea plante standard pentru Marea Britanie – un amestec de arbuști rezistenți și plante perene care trăiesc mulți ani.

,,Cu toții am depășit limitele a ceea ce putem cultiva”, spune el, arătând spre frunzișul uriaș cu aspect tropical al plantei de hârtie de orez, spunând că ,,în urmă cu câțiva ani nu ar fi supraviețuit”.

Bananele și unele specii de ghimbir supraviețuiesc din ce în ce mai mult iernilor, spune el, și ,,prosperă în perioadele lungi de vreme însorită pe care le-am avut anul acesta”.

Temperaturile mai ridicate sunt resimțite mai la nord decât în trecut, ca urmare a schimbărilor climatice provocate de om, potrivit Dr. Mark McCarthy, șeful Centrului Național de Informare Climatică Met Office.

Lipsa apei, o problemă pentru cultivarea oricărui tip de plante

Mai la sud, în East Anglia, Chris Bower, cultivă plante subtropicale ca hobby și a cultivat cu succes pepeni și smochine. Anul acesta este mândru de recolta sa de jujube sau curmale chinezești, kaki și yuzu, un tip de citrice.

,,Pe măsură ce schimbările climatice continuă, devine din ce în ce mai ușor” să cultivi soiuri non-native, explică el pentru BBC News.

Cu experiența acumulată, el a putut să experimenteze mai mult, în timp ce clima mai uscată înseamnă că încearcă să cultive plante care au nevoie de mai puțină apă.

În timp ce în orașe, efectul de insulă de căldură (în care un oraș înregistrează temperaturi mult mai ridicate decât zonele rurale din apropiere din cauza infrastructurii) stimulează creșterea fructelor exotice.

Ce alimente am putea cultiva în 2050?

Botanistul James Wong de la Kew Gardens a descoperit avocado care crește în Londra. El crede că unele provin din semințe aruncate care au încolțit între timp și subliniază că acestea sunt mai rezistente decât cred mulți oameni.

,,Avocado-urile cu adevărat mari din Londra au suportat minime chiar și de -10C pentru perioade scurte. Unele grupuri încearcă de mulți ani să cultive fructe și legume subtropicale și exotice.

Dar experții avertizează, de asemenea, că o continuare a verilor calde și uscate, precum cea din acest an, va avea un impact negativ asupra culturilor, deoarece toate plantele au nevoie de apă pentru a crește și a se stabili.

,,Este posibil ca verile lungi să fie inițial bine primite și să ofere o oportunitate interesantă pentru cultivarea de noi culturi alimentare exotice”, explică Chris Atkinson, cercetător în domeniul plantelor de la Natural Resources Institute, Universitatea din Greenwich.

Dar el avertizează că lipsa apei reprezintă o problemă pentru cultivarea eficientă a oricărui tip de plante.

Schimbări climatice. Topul celor mai mari poluatori din lume

Mormanele de gunoi antic arată cum Imperiul Bizantin era afectat de boli şi schimbări climatice

Jupiter se afla in mijlocul unor schimbari climatice violente

Schimbările climatice amplifică agenții patogeni. Care sunt riscurile la care ne supunem?