Home » Natură » Cine au fost primii polenizatori de pe Pământ?

Cine au fost primii polenizatori de pe Pământ?

Publicat: 06.07.2023

Plantele au existat pe Pământ cu sute de milioane de ani înainte ca primele flori să înflorească. Dar atunci când plantele cu flori au evoluat, în urmă cu peste 140 de milioane de ani, acestea au fost un succes evolutiv uriaș.

Ce a polenizat aceste prime plante cu flori, strămoșul tuturor florilor pe care le vedem astăzi? Au fost insectele care au transportat polenul între aceste flori timpurii, fertilizându-le în acest proces? Sau poate alte animale, vântul sau apa?

A fost o întrebare la care a fost dificil de răspuns. Cu toate acestea, în cadrul unei noi cercetări publicate în New Phytologist, oamenii de știință au arătat că primii polenizatori au fost cel mai probabil insectele.

86% dintre plantele cu flori depind de insecte pentru polenizare

Mai mult, în ciuda unor ocolișuri evolutive, aproximativ 86% din toate speciile de plante cu flori s-au bazat pe insecte, de-a lungul istoriei, pentru polenizare, conform Phys.org.

Momentul în care au evoluat primele plante cu flori este încă un subiect de dezbatere. Cu toate acestea, succesul lor este incontestabil.

Aproximativ 90% dintre plantele moderne – aproximativ 300.000-400.000 de specii – sunt plante cu flori sau ceea ce oamenii de știință numesc angiosperme. Pentru a se reproduce, aceste plante produc polen în florile lor, care trebuie să fie transferat la o altă floare pentru a fertiliza un ovul și a produce o sămânță viabilă.

Cele mai multe dintre plantele cu flori pe care le vedem astăzi depind de insecte pentru polenizare. Florile plantelor au evoluat astfel încât să atragă insectele prin culoare, miros și chiar prin mimetism sexual, iar majoritatea le răsplătesc cu nectar, polen, uleiuri sau alte tipuri de hrană, fapt ce face ca relația să fie benefică pentru ambele părți.

Totuși, unele plante se bazează pe alte mijloace pentru a-și transporta polenul, cum ar fi animalele vertebrate, vântul sau apa.

Care tip de polenizare a evoluat primul?

În timp ce primele dovezi sugerează că, probabil, primii polenizatori ai plantelor cu flori au fost insectele, până acum acest lucru nu a fost testat în întreaga diversitate a plantelor cu flori.

Pentru a găsi un răspuns, cercetătorii au folosit un arbore genealogic al tuturor familiilor de plante cu flori, eșantionând peste 1.160 de specii existente de peste 145 de milioane de ani.

Acest arbore arată când au evoluat diferite familii de plante. Cercetătorii au creat o hartă inversă, de la ceea ce polenizează o plantă în prezent la ceea ce ar fi putut poleniza strămoșul acesteia în trecut.

Cercetătorii au descoperit că polenizarea prin insecte a fost în mod covârșitor cea mai frecventă metodă de-a lungul istoriei plantelor cu flori, în aproximativ 86% din timp. Iar modelele lor sugerează că primele flori au fost cel mai probabil polenizate de insecte.

Polenizarea eoliană și cea vertebrată

Polenizarea de către animale vertebrate, cum ar fi păsările și liliecii, mamiferele mici și chiar șopârlele, a evoluat de cel puțin 39 de ori și a revenit la polenizarea de către insecte de cel puțin 26 de ori.

Polenizarea eoliană a evoluat chiar mai des: au fost identificate 42 de cazuri. Aceste plante rareori se întorc la polenizarea prin insecte.

Primii polenizatori

Cercetătorii au precizat că primii polenizatori ai plantelor cu flori nu au fost, așa cum ne-am fi așteptat, albinele. Ei au spus că majoritatea dovezilor științifice sugerează că albinele nu au evoluat decât după apariția pe Pământ a primelor flori.

Polenizatorii primelor flori trebuie să fi fost și ei destul de mici, pentru a se putea plimba printre aceste flori. Cei mai probabil „vinovați” sunt un fel de muște sau gândaci mici sau unele tipuri de insecte dispărute de mult timp, au afirmat cercetătorii.

Peștii polari au o rată de mortalitate scăzută, fapt ce le permite să depună mai multe ouă

O insectă mai puțin cunoscută este un polenizator mai bun decât fluturii sau albinele

A fost descoperit gândacul care folosește unelte

Peste 100 de specii noi de insecte au fost descoperite în Norvegia

A fost lansată prima păpușă Barbie nevăzătoare
Scene hilare în campania Armatei Române din Bulgaria, din 1913: „ Dacă n-aș fi văzut, n-aș fi crezut”
Telescopul Webb investighează răsăriturile și apusurile eterne de pe o lume îndepărtată
Ce fac oncologii pentru a preveni riscul de cancer?
Ce mașini folosea Ceaușescu pentru a se deplasa la vânătoare? De la jeepurile americane la GAZ-urile sovietice, ajungând la mașinile ARO
Furia femeilor – de ce înăbușirea acestei reacții le afectează sănătatea?
Clubul celor care se trezesc la 5 dimineața. Aduce asta succes și fericire?
De ce femeile încearcă orice metodă de a obține medicație cu testosteron?
Test de cultură generală. Care mare personalitate istorică a avut o dublură?
Oamenii de știință au descoperit posibile semne de viață în norii lui Venus
Rechinii brazilieni prezintă urme de cocaină în organism, au descoperit cercetătorii
Trenuri întârziate în Anglia după ce o broască țestoasă s-a urcat încet pe șine
Câți bani ar putea primi de la Guvern elevii cu media 10 la Evaluarea Națională și Bacalaureat?
În urmă cu 107 ani avea loc cea mai mare bătălie de pe Frontul românesc din Primul Război Mondial: „Mărăşeşti fu mormântul iluziilor germane”