Home » Natură » Cum influențează extremele temperaturilor distribuția speciilor?

Cum influențează extremele temperaturilor distribuția speciilor?

Publicat: 23.11.2023

Cercetătorii canadieni descoperit tipare între extremele temperaturilor și distribuția speciilor, oferind noi informații despre sensibilitățile acestora la schimbările climatice.

Pe măsură ce planeta se încălzește, speciile animale și vegetale din întreaga lume se vor confrunta cu condiții de viață noi și, potențial, imprevizibile, ceea ce ar putea schimba ecosistemele în mod fără precedent.

Un nou studiu, publicat în Nature Ecology and Evolution și realizat de către cercetătorii de la Universitatea McGill (Canada), în colaborare cu cercetători din Spania, Mexic, Portugalia, Danemarca, Australia, Africa de Sud și alte universități din Canada, investighează importanța temperaturii în determinarea locurilor unde sunt găsite speciile de animale în prezent pentru a înțelege mai bine cum ar putea influența o climă mai caldă locurile în care ar putea trăi acestea în viitor.

Cum influențează extremele temperaturilor distribuția speciilor?

Pentru a afla cum influențează extremele temperaturilor distribuția speciilor, cercetătorii au testat rolul temperaturii ca factor care ar putea limita habitatele potențiale ale unei specii. Aceștia au comparat temperaturile și zonele în care trăiesc în prezent 460 de specii de animale cu sânge rece cu temperaturile și zonele în care ar putea trăi în funcție de toleranța lor la temperatură.

Oamenii de știință au descoperit că, spre deosebire de speciile care trăiesc în ocean, animalele terestre precum reptilele, amfibienii și insectele au habitate mai puțin influențate direct de temperatură. Cu cât o specie este mai aproape de o latitudine înaltă, cu atât este mai puțin probabil să trăiască în zonele apropiate de ecuator cu temperaturi pe care le-ar putea tolera, spun cercetătorii.

Acest lucru înseamnă că, în locul toleranței la temperatură, interacțiunile negative cu alte specii, precum competitori sau paraziți, ar putea fi ceea ce ține aceste specii departe de acest habitat potențial, scrie Eurek Alert.

„Nu a fost surprinzător să descoperim că temperatura nu limitează întotdeauna habitatele speciilor, dar ceea ce a fost surprinzător a fost că, în ciuda complexității, am descoperit modele generale în rolul pe care îl are temperatura în rândul speciilor”, a spus Nikki A. Moore, autoare principală a studiului și doctorandă în Departamentul de Biologie.

„Acest studiu ne ajută să înțelegem modele generale în sensibilitatea distribuțiilor diferitelor specii de animale cu sânge rece la schimbările de temperatură, ceea ce ne va ajuta să anticipăm cum se va schimba distribuția globală a speciilor din cauza schimbărilor climatice”, a continuat ea.

Ce s-a mai aflat în urma acestui studiu?

Modelul pe care l-au descoperit Moore și colegii săi ajută la rezolvarea a două ipoteze contradictorii despre distribuția vieții pe Pământ.

„Deși se credea de mult timp că speciile sunt mai puțin limitate de temperatură și mai limitate de interacțiunile dintre specii în zonele tropicale, noul studiu arată că speciile de la latitudini mai mari sunt din ce în ce mai excluse din habitatele lor potențiale în zonele tropicale, susținând ideea unui compromis între toleranțele termice largi și performanța în tropice”, a spus Moore.

În timp ce aceste rezultate oferă perspective asupra sensibilității speciilor în diferite domenii și latitudini față de schimbările climatice, următorul pas pentru această cercetare este de a testa aceste predicții utilizând observații reale ale modificărilor de distribuție a speciilor, spun cercetătorii.

Cercetătorii spun că anticiparea și testarea modului în care distribuțiile speciilor răspund la temperatură necesită observații bune privind locurile unde trăiesc speciile. Oricine poate contribui la cunoașterea distribuțiilor speciilor prin intermediul științei făcute de amatori, utilizând aplicații precum iNaturalist.

Concluziile unui studiu: Lăsați pădurile să se dezvolte pentru a produce carbon

Test de cultură generală. Cât timp poate trăi o găină fără cap?

Alimente, sol și apă: Cum s-ar transforma Pământul dacă dispar insectele?

Test de cultură generală. Care e diferența dintre veninos și otrăvitor?