Home » Știință » Praful și rocile de pe suprafața asteroidului Bennu conțin elementele de bază ale vieții

Credit foto: NASA/Erika Blumenfeld & Joseph Aebersold
Publicat: 12.10.2023

Primele studii asupra mostrelor colectate de pe suprafața asteroidului Bennu, vechi de 4,5 miliarde de ani, au dezvăluit un conținut ridicat de carbon și apă, fapt ce sugerează că elementele de bază ale vieții ar exista în roca spațială.

NASA a făcut publice primele imagini cu materialul colectat de pe Bennu în cadrul unei conferințe cu invitați și jurnaliști la Centrul Spațial Johnson din Houston, Texas, SUA.

„Mostrele OSIRIS-REx sunt cele mai mari mostre de asteroid bogat în carbon aduse vreodată pe Pământ și vor ajuta oamenii de știință să investigheze originile vieții pe planeta noastră pentru generațiile viitoare. Aproape tot ceea ce facem la NASA caută să răspundă la întrebări despre cine suntem și de unde venim. Misiunile NASA precum OSIRIS-REx vor îmbunătăți înțelegerea asteroizilor ce ar putea amenința Pământul și ne vor oferi o imagine a ceea ce urmează. Mostrele au revenit pe Pământ, dar mai avem multe de făcut”, a spus administratorul NASA Bill Nelson în timpul conferinței.

Cum s-a format Sistemul Solar? Cum au ajuns materialele precursoare vieții pe Pământ?

Deși este nevoie de mai multe cercetări, descoperirile inițiale sunt de bun augur pentru analizele viitoare. Secretele ascunse în rocile și praful de la asteroid vor dezvălui cum s-a format Sistemul Solar, cum au ajuns materialele precursoare vieții pe Pământ și ce trebuie să facem ca să evităm coliziuni cu asteroizi.

Scopul misiunii OSIRIS-REx a fost să colecteze 60 de grame de material de pe suprafața asteroidului Bennu. Experții de la NASA au curățat cu atenție capsula care a adus pe Pământ mostrele. Atunci când a fost deschisă pentru prima dată, oamenii de știință au descoperit mai mult material decât se așteptau; atât de mult încât procesul de curățare și colectare va dura ceva mai mult decât s-a preconizat.

„Laboratoarele noastre erau pregătite pentru orice avea pregătit Bennu pentru noi. Oamenii de știință și inginerii au lucrat cot la cot ani la rândul pentru a dezvolta recipientele și instrumentele necesare pentru ca materialul de asteroid să rămână neatins”, a declarat Vanessa Wyche, director al Centrului Johnson.

„Doar vârful aisbergului cosmic”

În primele două săptămâni de la returnarea mostrelor pe Pământ, oamenii de știință au efectuat analize chimice, au colectat imagini la microscop, măsurători infraroșu și scanări cu raze X.

„Comoara de material bogat în carbon și abundența de minerale de argilă cu apă reprezintă doar vârful aisbergului cosmic”, a declarat Dante Lauretta, investigator principal al misiunii OSIRIS-REx.

O parte din materialul extraterestru va fi trimis și altor instituții din lume

În următorii doi ani, echipele științifice ale misiunii vor continua să descrie mostrele și să efectueze analize. NASA va păstra 70% din material la Centrul Spațial Johnson pentru ca oamenii de știință din toată lumea să le studieze, inclusiv generațiile viitoare de cercetători.

O cohortă de peste 200 de oameni de știință din lume va explora proprietățile regolitului. De asemenea, o parte din material va fi trimis și altor instituții, precum Agenția de Explorare Aerospațială din Japonia (JAXA) și Agenția Spațială Canadiană (CSA).

Primele imagini cu mostrele colectate de misiunea NASA OSIRIS-REx de pe asteroidul Bennu

Ce au văzut cercetătorii de la NASA atunci când au deschis capsula OSIRIS-REx cu mostrele de pe asteroidul Bennu?

INTERVIU EXCLUSIV: DESCOPERĂ.ro a vorbit cu NASA despre misiunea OSIRIS-REx