Home » Natură » O specie a dispărut de pe Pământ, doar pentru „a reveni la viață” 130.000 de ani mai târziu

Foto: Domeniul Public/Wikimedia
Publicat: 24.03.2024

Atolul Aldabra a dispărut în urmă cu peste 130.000 de ani, dar specia a reapărut apoi prin evoluție repetată.

Aflate în largul coastei sud-estice a Africii, la nord de Madagascar, insulele calcaroase de corali din Atolul Aldabra sunt casa unei păsări umile, dar uimitoare, care a evoluat pentru a nu mai zbura de două ori.

La prima vedere, Aldabra este mai degrabă banală. Este cam de mărimea unui pui, cu spatele cenușiu pătat, capul și pieptul de un roșu ruginit și gâtul alb.

Este o subspecie a șoimului cu gât alb (Dryolimnas cuvieri) și este singura pasăre în viață care nu poate zbura din Oceanul Indian, datorită extincției provocate de om a unor păsări precum dodo (Raphus cucullatus).

Atolul Aldabra a dispărut în urmă cu peste 130.000 de ani

Un studiu din 2019 publicat în Zoological Journal of the Linnean Society a examinat arhiva fosilă a păsărilor din Aldabra și a găsit dovezi ale existenței unei linii de atol de dinainte ca acesta să fie scufundat sub valuri acum 136.000 de ani.

Acest eveniment a provocat ,,o răsturnare aproape completă a faunei”, a declarat atunci, autorul principal Julian Hume, paleontolog la Muzeul de Istorie Naturală din Londra.

Prima varianta a speciei, ce a evoluat dintr-o familie de păsări ce nu pot zbura, a dispărut odată cu creșterea nivelului mării. Surprinzător, aceleași specii ,,părinți” au repopulat Atolul Aldabra când a reapărut de sub ape, zeci de mii de ani mai târziu.

Ce este evoluția repetată?

Fosilele indică faptul că noua versiune a speciei a pierdut și ea abilitatea de a zbura, pentru că pe Aldabra nu exista niciun prădător natural.

Evolutia repetată a fost observată și în cazul altor animale, precum lamantini, amonoide si țestoase de mare, însă cele două specii reprezintă un caz fără precedent de studiere a acestui tip de evoluție în cazul păsărilor.

Aceste păsări își depun ouăle pe sol, așa că faptul că au picioare puternice pentru a alerga imediat după eclozare le poate ajuta să supraviețuiască, scrie LiveScience.

„Cea mai beată pasăre” din Noua Zeelandă este o specie de porumbel durduliu