Home » Știință » Marte: cod rosu! » Pagina 3

Marte: cod rosu!

Publicat: 09.11.2007
LEGENDA De obicei, luna noiembrie nu este extrem de favorabila observatiilor astronomice, din cauza vremii care tine cu fabricantii de umbrele. Dar, in putinele nopti când e senin, cerul devine foarte curat si transparent. Folositi toate ocaziile pentru a-l admira pe Marte, care straluceste rosu-caramiziu intreaga noapte in constelatia Gemeni. Pe cerul de dimineata avem o aliniere interesanta. Mercur, Luna, Venus si Saturn va asteapta in zorii zilei de 7 noiembrie, dupa ora 06.00, nu la o parada cum s-ar fi cuvenit intr-o zi cu ecouri de Internationala, ci la un tablou deosebit pe cerul de est. Pleiadele sunt pe bolta toata noaptea, iar perla iernii, steaua Sirius, isi face aparitia incepând cu ora 23.00.

Space News

Acum 50 de ani, pe 4 octombrie 1957, incepea era spatiala. Sputnik era lansat in spatiu, iar americanii puteau doar spera ca in câtiva ani sa-i ajunga din urma pe rusi. Acum, la jumatate de secol distanta, paradoxal, americanii sunt cei care aniverseaza cu fast acest eveniment, dându-i valoarea si importanta cuvenita unui mare moment din istoria omenirii.  Harti noi cu Mercur

Doi astronomi de la Universitatea North Carolina au publicat recent o noua harta a suprafetei planetei Mercur, folosind imagini surprinse cu ajutorul telescopului SOAR, de 4,1 metri, situat la Cerro Pahon, in Chile. Tehnica luarii imaginilor este imprumutata de la astronomii amatori si consta in filmarea cadru cu cadru, cu o camera web, timp de câteva ore. Imaginile obtinute sunt prelucrate si suprapuse cu ajutorul unui software specializat, pentru obtinerea unei rezolutii acceptabile. Rezolutia la care sunt facute hartile este de-a dreptul senzationala in cazul acestor imagini ale celei mai greu observabile dintre planetele sistemului solar: se pot distinge detalii de doar 15 kilometri diametru de pe suprafata lui Mercur. Aceste harti nu au fost realizate intâmplator, ci vor fi folosite la identificarea unor regiuni de mare interes, incepând cu ianuarie 2008, când naveta Messenger este asteptata sa-i faca prima vizita planetei de foc.

Q&A
Cat am face cu masina pana pe Marte? Daca am pleca maine spre Marte cu masina personala si am reusi sa conducem, cu o viteza constanta de 100 km/h, fara sa oprim la vreo benzinarie spatiala sau la vreun fast-food interplanetar, ne-ar trebui fix 100 de ani ca sa ne vedem visul implinit. Daca am merge cu un Bugatti, cred ca am ajunge ceva mai repede, dar cine ar fi atat de nebun sa plece spre Marte cu o asemenea masina?  Se apropie sau se indeparteaza satelitii lui Marte? Cele doua luni ale lui Marte sunt de fapt asteroizi capturati de Planeta Rosie in urma cu multe sute de milioane de ani. Interesant este faptul ca, spre deosebire de Luna noastra, care se indeparteaza de Terra, Phobos, unul dintre cei doi sateliti martieni, va cadea pe suprafata Planetei Rosii sau va fi distrus inainte de coliziune, peste doar 50 de milioane de ani.  Marte si Terra pot fi numite  planete-surori?

Daca ne gandim doar la câteva locuri de pe Pamant, sigur ca da! Am putea chiar sa confundam cele doua planete daca am veni din alta galaxie, putin imprastiati si cu ochelarii de vedere uitati in nava spatiala. Daca ati face o excursie in desertul Californiei, in zona numita Valea Mortii – Death Valley –, solul caramiziu din pozele dvs. ar putea fi usor confundat cu cel din imaginile transmise de roverele martiene. De asemenea, o excursie in Antarctica, la minus 70 de grade Celsius, ar putea rivaliza oricand cu o expeditie pe Marte, pe calotele glaciare de la poli. Un drum pe orice vulcan din Hawaii ar putea fi clona unui urcus pe muntele Olympus de pe Marte, iar o vizita la Marele Canion din Colorado ar putea inlocui cu succes un drum inutil si foarte costisitor pana la canionul martian.   Cât dureaza un an pe Marte? 687 de zile. Asta nu inseamna ca, daca v-ati construi o casa si v-ati muta pe Marte, ati trai dublu. Sau, poate, cine stie?…