Home » Știință » SĂPUNURILE antibacteriene, printre cele mai folosite. Detaliul CONTROVERSAT care nu apare pe eticheta lor. Cât de benefice sunt ele în realitate

Publicat: 20.09.2015
Săpunurile antibacteriene pe bază de triclosan, considerate un produs controversat, nu sunt mai eficiente decât săpunurile obişnuite pentru dezinfectarea mâinilor, conform unui studiu publicat miercuri în revista de specialitate 'The Journal of Antimicrobial Chemotherapy', scrie AFP.

Pentru a demonstra acest lucru, echipa doctorului Min-Suk Rhee de la Korea University din Seul a examinat efectele triclosanului, cel mai comun dezinfectant din săpunurile antibacteriene, asupra bacteriilor de pe mâini.

Cercetătorii au testat acest ingredient chimic pe 20 tulpini de bacterii (de exemplu, E. coli, Salmonella, Staphylococcus aureus …) cu ajutorul a 16 voluntari adulţi şi au comparat eficacitatea săpunurilor obişnuite şi a celor antibacteriene în eliminarea microbilor de pe mâini.

Ei au expus bacteriile la triclosan timp de 20 secunde, la o temperatură ambiantă de 22 de grade Celsius, precum şi la o temperatură mai caldă, recreând în laborator condiţiile pentru spălarea mâinilor din viaţa de zi cu zi.

Pentru testele lor, cercetătorii au folosit o concentraţie de triclosan de 0,3%, maximul permis în Uniunea Europeană, Canada, Australia, China şi Japonia, a precizat sursa citată.

Voluntarii s-au abţinut să recurgă la săpunuri antibacteriene timp de cel puţin o săptămână înainte de testul comparativ, iar apoi s-au spălat bine pe mâini timp de 30 de secunde cu două tipuri de săpun şi s-au clătit cu apă fierbinte. Anterior, pe mâinile lor au fost aşezate bacterii.

Potrivit studiului, „nu există nici o diferenţă semnificativă între efectele bactericide ale unui săpun obişnuit şi cele ale unui săpun antibacterian atunci când le utilizăm în condiţiile vieţii reale”.

Triclosan este un agent antibacterian folosit mult timp în multe dintre produsele de igienă (săpun, pastă de dinţi, deodorante) şi în produsele cosmetice.

„În SUA milioane de consumatori folosesc săpun antibacterian pentru spălarea mâinilor sau a corpului, cheltuind anual aproape un miliard de dolari”, notează cercetătorii. Consumatorii se aşteaptă la o protecţie superioară împotriva agenţilor patogeni infecţioşi faţă de cea conferită de săpunurile obişnuite, au spus cu regret autorii studiului.

De asemenea, aceştia au mai relevat că mulţi dintre producători şi-au retras produsele de pe piaţă din cauza controverselor cu privire la riscurile pentru sănătate şi la lipsa de eficienţă a triclosanului. Numai 13 săpunuri antibacteriene din cele 53 studiate în 2014 în Coreea de Sud conţineau triclosan.

După publicarea studiilor legate de triclosan referitoare la cazurile de rezistenţă la antibiotice şi dereglări hormonale, autorităţile din domeniul sănătăţii din SUA au decis să reexamineze nivelul de siguranţă al acestei substanţe, ceea ce ar putea duce la restricţii cu privire la utilizarea acesteia.

Soprana Irina Baianț, invitată la podcastul ALTCEVA cu Adrian Artene
Unde se termină Pământul și începe spațiul cosmic?
Riposta navală a Ucrainei (DOCUMENTAR)
Mozambic a depistat primul caz de poliomielită din ultimii 30 de ani
Kim Jong Un a criticat „imaturitatea” oficialilor nord-coreeni în lupta împotriva pandemiei de COVID-19
Invincibilitatea dronelor ucrainene sau cum se câștigă „războiul bruiajului” (DOCUMENTAR)
Detectarea de ransomware, acum mai rapidă cu o nouă abordare
Imagini spectaculoase! Cum s-a văzut Calea Lactee în timpul eclipsei totale de Lună Sângerie?
Guvernul thailandez oferă cetățenilor un milion de plante de canabis în mod gratuit
9 milioane de oameni, uciși de poluare în fiecare an. Care sunt cele mai afectate țări?
Femeile, de aproape două ori mai expuse riscului de a rămâne blocate într-o maşină accidentată
Flor de la Mar, corabia comorilor pierdute și povestea sa uluitoare
Imagini uimitoare de la satelitul GOES-18 cu Pământul. Cum arată planeta noastră de pe orbită?
Scanerele cerebrale ultra-puternice i-ar putea ajuta pe cei cu Parkinson. Iată cum!
O specie de șarpe foarte colorată a fost descoperită în Paraguay