Home » Stiinta » Un nou studiu contestă ceea ce ştiam până acum despre determinarea sexului

Un nou studiu contestă ceea ce ştiam până acum despre determinarea sexului

Autor: Marina Manastîrlî 03.31.2016
Schimbul între cromozomi sexuali umani are loc mai des decât se credea anterior.

„Studiul cromozomilor sexuali are influenţe asupra sănătăţii umane şi asupra încercării de a înţelege propria istorie”, a afirmat Melissa Wilson Sayres, de la Universitatea de Stat Arizona.

„Pentru mine, înţelegerea evoluţiei cromozomilor X şi Y este extrem de importantă, deoarece trebuie să înţelegem că există multiple variaţii în genetică ce influenţează determinarea sexului”, a adaugat Melissa Wilson Sayres.

Toată diversitatea umană ţine de cele 23 de perechi de cromozomi, care conţin estimativ un număr de 25.000 de gene.

Această informaţie din ADN este crucială, ea determină şi sexul viitorului copil. Ea este amestecată asemeni unui pachet de cărţi de joc, iar informaţia genetică de la mamă şi de la tată se combină într-un proces numit recombinare. Acest proces de recombinare face ca fiecare individ să fie unic şi irepetabil, până la ultima pereche de cromozomi sexuali.

Potrivit oamenilor de ştiinţă, recombinarea se produce peste tot, cu excepţia cromozomilor sexuali, unde depozitul genetic rămâne stabil, cu excepţia a două mici regiuni situate la vârfurile comozomilor X şi Y, regiuni denumite pseudoautosomal – PAR1 şi PAR2.

Echipa a folosit informaţiile complete din secvenţele de ADN ale cromozomilor X provenite de la 26 femei diferite, care nu aveau o relaţie de rudenie între ele.

Studiul, publicat în revista Genetics, a constatat că diversitatea genetică în regiunea numită PAR1, este mult mai mare decât în restul regiunilor din cromozomul X şi că diversitatea este, mai degrabă, controlată în regiunea PAR1, decât o fragmentare abruptă cum se credea anterior.

„Noi ştim că aspectele mari legate de gen sunt cu adevărat construite pe aşteptările societăţii, dar se pare că ideile noastre despre ceea ce este sexul, genetic vorbind, pot fi, de asemenea, determinate foarte puţin de consensul public”, notează autorii în studiul elaborat.

„Sexul are de a face cu faptul dacă se formează ovule şi spermă sau nu. Dar în acelaşi timp, sexul poate fi decuplat din cromozomii sexuali. Această limită neclară face acest lucru chiar mai dezordonat”, a adăugat Melissa Wilson Sayres.

Sursa: Zee News