Home » Stiinta » Astronomii din cadrul LIGO confirmă cea de-a doua detectare a undelor gravitaţionale

Autor: Alin Motogna 06.16.2016
Undele au rezultat în urma coliziunii a două găuri negre, ce a avut loc la o distanţă de aproximativ 1,4 miliarde de ani-lumină faţă de Terra.

În luna februarie a acestui an, astronomii din cadrul Observatorului Interferometru Laser de Unde Gravitaţionale (LIGO) confirmau prima detectare a undelor gravitaţionale, demonstrând astfel o teorie emisă de celebrul fizician Albert Einstein în 1916. La 4 luni după această veste, cercetătorii confirmă a doua detectare a undelor gravitaţionale rezultate în urma coliziunii a două găuri negre.

Cele două corpuri cosmice identificate au mase mai mari de circa 8-14 ori decât cea a Soarelui şi au o structură similară cu cea a găurilor negre detectate până acum în interiorul Căii Lactee. Coliziunea observată recent a avut loc la o distanţă de aproximativ 1,4 miliarde de ani-lumină faţă de Terra, iar undele rezultate au fost interceptate timp de câteva secunde.

Durata de captare a semnalului a fost mult mai mare faţă de prima detectare a undelor gravitaţionale, realizată în data de 14 septembrie 2015. Atunci, fenomenul a fost observat pe parcursul a doar 0,5 secunde.

Diferenţa dintre cele două observaţii este cu atât mai mare, cu cât, în primul caz, masele găurilor negre au fost mult mai mari faţă de cele descoperite recent. Obiectele identificate anterior aveau o masă de 30 de ori mai mare decât cea Soarelui, ceea ce înseamnă că sunt mai mari decât toate găurile negre descoperite până acum în interiorul Căii Lactee.

Cea de-a doua detectare propriu-zisă a undelor gravitaţionale s-a făcut în data de 26 decembrie 2015. În cadrul procesului de cercetare, astronomii au descoperit, pentru prima dată, că una dintre găuri se învârtea.

Semnalul detectat a fost obţinut în urma analizării ultimelor 27 de orbite realizate de cele două găuri negre, înainte ca ele să intre în coliziune. În urma producerii fenomenului, denumit de astronomi ,,GW151226”, s-a format o gaură neagră cu o masă de 21 mai mare decât cea a Soarelui.

LIGO este un sistem format din două observatoare amplasate în statele americane Louisiana şi Washington. Cu ajutorul celor două dispositive, astronomii pot detecta schimbări subtile provocate de undele gravitaţionale în spaţiu-timp propulsând fascicule lase spre detectoare în formă de L şi măsurând cu foarte mare precizie distanţa parcursă.

,,Detectarea celor două evenimente în primele patru luni de observaţii ne va permite să facem predicţii referitoare la probabilitatea cu care vom intercepta unde gravitaţionale. LIGO ne-a oferit o nouă posibilitate de a studia unele dintre cele mai spectaculoase evenimente care se petrec în Univers”, a declarat Albert Lazzarini, director adjunct al Laboratorului LIGO, pentru publicaţia MIT News.

Deocamdată, sistemul este supus unor verificări, înainte de a fi repus în funcţiune, la sfârşitul acestui an. În aceeaşi perioadă, în Italia, va fi acţionat Observatorul Virgo. Din momentul în care cele trei observatoare vor funcţiona la capacitate maximă, astronomii vor putea determina cu mult mai multă acurateţe originea undelor gravitaţionale.

Cercetătorii din cadrul LIGO susţin că există posibilitatea ca, în luna octombrie a anului trecut, să fi detectat, pentru a treia oară, prezenţa undelor gravitaţionale, însă nu pot confirma, deocamdată, rezultatele obţinute.

Vă mai recomandăm şi: Descoperirea anului este de fapt o eroare? Unii fizicieni contestă detectarea undelor gravitaţionale