Home » D:News » Descoperirea anului este de fapt o eroare? Unii fizicieni contestă detectarea undelor gravitaţionale

Publicat: 15.05.2014
După doar câteva săptămâni de la anunţarea oficială a descoperirii undelor gravitaţionale primordiale, cea mai importantă ştire a anului este deja contestată de unii fizicieni.

În urmă cu câteva săptămâni, fizicienii americani au declarat că au descoperit cu ajutorul telescopului BICEP2 din Antarctica prima dovadă directă a undelor gravitaţionale primordiale, adică primele şocuri de după Big Bang, care au marcat naşterea Universului.

La doar o fracţiune de secundă după Big Bang, Universul s-a extins cu o viteză mult mai mare ca viteza luminii, aceasta fiind etapa de inflaţie cosmică.

Potrivit unor zvonuri care au început deja să circule în presa de specialitate, savanţii care au făcut marele anunţ ar fi recunoscut deja că au greşit.

Echipa ar fi omis un detaliu în analizarea prafului cosmic, prim urmare semnalul detectat de ei ar fi putut proveni din altă sursă, nu din undele gravitaţionale primordiale, spun unii fizicieni, printre care şi Adam Falkowski, de la Laboratorul de Fizică teoretică din Orsay, Franţa.

Cu toate acestea, savanţii americani îşi susţin în continuare teoria. Totuşi, pentru a fi confirmată ipoteza lor, este nevoie ca o altă echipă să confirme sau să infirme experimentul. Iar acest demers ar putea să dureze aproximativ un an de zile.

Teoria inflaţiei cosmice a fost enunţată de Albert Einstein, care a spus că o explozie de proporţia Big Bang-ului trebuie să lase urme în spaţiu-timp, iar acestea sunt undele gravitaţionale primordiale. Ele nu fuseseră însă detectate, fiind recunoscute doar teoretic.

Ele lasă însă şi semne indirecte, putând fi observate în microundele din radiaţia cosmică. Telescopul BICEP2 ar fi detectat însă în mod direct aceste semnale, potrivit teorii anunţate recent.

Faptul că inflaţia, un fenomen cuantic, a produs unde gravitaţionale demonstrează că gravitaţia are o natură cuantică, la fel ca celelalte forţe fundamentale ale naturii, spun experţii.

De asemenea, modul în care cercetătorii au confirmat inflaţia are o importanţă semnificativă, căci este cea mai directă dovadă a faptului că undele gravitaţionale, un element cheie din teoria generală relativităţii a lui Einstein, chiar există.