Home » Stiinta » Descoperire uimitoare în spaţiul cosmic: planeta cu trei sori. Are trei răsărituri şi trei apusuri. ”Am fost surprinşi să descoperim”

Autor: Oana Bujor 07.08.2016
Planeta îndepărtată, localizată la peste 320 ani lumină de Pământ, nu se asemănă cu nici o altă planetă cunoscută de omenire.

Dacă cineva ar locui pe această planetă, deşi cercetătorii se îndoiesc că ar putea susţine viaţa, ar experimenta lumina solară constantă sau ar putea admira trei răsărituri şi trei apusuri, în funcţie de sezon, care durează mai mult decât viaţa unui om.

Orbita planetei veche de 16 milioane de ani este unul dintre cele mai mari sisteme cu mai multe stele. Conform declaraţiilor cercetătorilor, planeta este destul de stabilă. În mod normal, atracţia gravitaţională complexă  de la mai mulţi sori într-un sistem cu aceste particularităţi ar putea duce la o orbită instabilă.

,,Am fost surprinşi să descoperim o planetă într-o orbită aşa de mare, care să fie influenţată de toate cele trei stele,” a declarat astronomul Daniel Apai, de la Universitatea din Arizona, unul dintre coautorii studiului.

Planetei îi ia în jur de 600 de ani pentru a orbita în jurul soarelui său principal. De când a fost descoperită planeta, acum un an, astronomii au văzut doar o mică mişcare eliptică a orbitei sale. Probabil planeta orbitează în jurul celei mai puternice stele, etichetată ca steaua A.

,,În puţinele sisteme în care s-au descoperit mai multe stele, planetele erau dispuse foarte aproape de una dintre stele şi la mare depărtare de celelalte, aşadar orbita planetei era dominată de o singură stea,” a adăugat astronomul.

Planeta a fost descoperită de astronomi folosind ,,telescopul uriaş” al European Southern Observatory din Chile. Este una dintre cele mai tinere exoplanete (planetă din afara sistemului nostru solar).

Kevin Wagner, coautor al studiul şi cel care a descoperit planeta, a afirmat că este prima planetă pe care au descoperit-o atât de departe de sistemul nostru solar. Astronomul Daniel Apai, de la Universitatea din Arizona, a afirmat că planeta nu ar putea susţine viaţa, fiind formată din gaze, precum Jupiter, din sistemul nostru solar.

,,Are o temperatură foarte ridicată, nu există apă lichidă, vânturile sunt foarte puternice, iar planeta nu are suprafaţă,” a adăugat el.

Sursa: USA Today