Home » Stiinta » Astronomii au observat ÎN PREMIERĂ ”renaşterea” unei stele. Ce s-a petrecut pe parcursul acestui fenomen

Autor: Alin Motogna 09.17.2016
Cercetătorii vor trebui să realizeze calcule suplimentare pentru a putea explica comportamentul stelei.

O echipă internaţională de astronomi a observat pentru prima dată etapele de încălzire şi răcire din timpul ,,renaşterii” unei stele. În mod normal, acest proces se produce într-o perioadă mult prea îndelungată pentru a fi surprins într-o singură viaţă de om, însă cercetătorii spun că SAO 244567, o stea localizată la aproximativ 2.700 de ani-lumină faţă de Terra, nu este un obiect cosmic obişnuit deoarece fenomenul prin care a trecut s-a produs într-un timp extrem de scurt.

Oamenii de ştiinţă susţin că, în momentul de faţă, steaua intră într-o aşa-numită perioadă de ,,renaştere”, despre a cărei existenţă se ştia deja, însă nu a putut fi observată până acum. În această perioadă, obiectul cosmic trece printr-o fază de expansiune, în timpul căreia este eliberată o temperatură de peste 50.000 de grade Celsius.

Fenomenul este precedat de unul de contracţie, în timpul căruia temperatura şi dimensiunile stelei scad.

Specialiştii mai spun că descoperirea ar putea confirma ipoteza conform căreia SAO 244567 a trecut printr-un eveniment în timpul căruia heliul din compoziţia nucleului stelei este emis la suprafaţa acestuia.

În animaţia de mai jos puteţi observa procesul de expansiune şi de răcire a stelei, fenomen pe care cercetătorii l-au denumit ,,renaştere”:

Sursa:youtube.com/HubbleESA

Pe parcursul următoarelor secole, SAO 244567 va reveni la dimensiunile originale, pe care le-a avut în jurul anilor 10.300 î.Hr.

Stelele de tipul celei studiate recent sunt rare, însă astronomii ştiau de existenţa lor. Cu toate acesta, există numeroşi specialişti care nu au reuşit să demonstreze modul în care provesul ,,renaşterii” are loc. Din acest motiv, fenomenul nu se încadrează în standardele cunoscute lumii ştiinţifice.

,,Va trebui să facem calcule suplimentare, pentru a putea explica comportamentul neobişnuit al lui SAO 244567. Ele nu numai că ne vor ajuta să înţelegem mai bine steaua, ci ne-ar putea furniza informaţii preţioase despre evoluţia stelelor din interiorul nebuloaselor planetare”, susţine coordonatorul noului studiu, Nicole Reindl (Universitatea din Leicester, Regatul Unit).

Experţii spun că SAO 244567 este deosebit de importantă, deoarece i-au putut observa evoluţia în timp real. În mod normal, oamenii de ştiinţă trebuie să realizeze calcule extrem de complexe pentru a putea determina modul în care stelele evoluează de-a lungul milioanelor de ani.

Vă mai recomandăm şi: A fost fotografiată cea mai fierbinte stea din galaxie