Home » Stiinta » De ce Universul nostru a încălcat regulile simetriei? Noi descoperiri de la CERN umple un gol uriaş din fizică

Oana Bujor 02.06.2017
Modelul standard al fizicii nu a putut oferi până în prezent o explicaţie adecvată pentru Univers şi tot ce se află în el, precum şi misterioasa asimetrie dintre materie şi antimaterie.

Cantitatea egală de materie şi antimaterie produsă de către Big Bang ar fi trebuit să se anuleze una pe cealaltă, rezultatul fiind un Univers fără nicio particulă. Noile rezultate furnizate de detectorul Large Hadron Collider de la CERN ar putea explica paradoxulul existenţei noastre, informează Science Alert.

Legile fizicii susţin că pentru fiecare particulă de materie există în egală măsură, dar opusă, o antiparticulă. Ceea ce înseamnă că orice electron încărcat negativ, are şi un pozitron încărcat pozitiv. Dacă o antiparticulă se întâlneşte cu o particulă, acestea se vor anihila una pe cealaltă, eliberând energie sub forma luminii.

Problema privind modelul standard al fizicii prezice că în momentul Big Bang-ului au fost produse cantităţi egale de particule de barion sub forma materiei şi a antimateriei, numite materie barionică şi materie antibarionică.

Iregularitatea simetriei din Univers sugerează că legile fizicii nu sunt aceleaşi pentru materie şi antimaterie, iar cercetătorii au încercat să afle cum se împart cele două legi.

În cadrul cercetărilor anterioare s-a descoperit că iregularitatea poate fi explicată cu ajutorul mezonilor, care pot prezice cantitatea de materie din Univers din zilele noatre.

Timp de un secol, cercetătorii au încercat să descopere violări ale barionului, iar în prezent experţii care lucrează la detectorii Large Hadron Collider (LHC) au făcut noi descoperiri.

Utilizând detectorul LHCb, echipa a produs cantităţi enorme dintr-un tip specific de barion şi din antiparticula sa. Experţii au observat cum ambele s-au dezintegrat într-un proton (respectiv antiproton). ,,Procesul este extrem de rar, nu a mai fost observat înainte,”spune echipa.  Faptul că aceste particule s-au dezintegrat în componente separate este important deoarece orice diferenţă este semnificativă.

,,Datele LCHb au dezvăluit un nivel semnificativ al asimetriei al cantităţilor de barion dezintegrat, în unele cazuri diferenţele ajungând la 20%,”  informează echipa.

În continuare, cercetătorii vor testa noi cantităţi de barion pentru a-şi susţine sau infirma descoperirea.

Vă recomandăm să citiţi şi următoarele articole