Home » Știință » FOTO. Mai multe dovezi ale existenţei râurilor pe Marte, descoperite recent, sugerează o asemănare Terra

Publicat: 24.09.2017
Conform unui nou studiu efectuat de cercetătorii de la Geological Society of America, depozitele rezultate în urma râurilor existau pe suprafaţa Planetei Roşii acum mai bine de 3,5 miliarde de ani în urmă.

O regiune a planetei Marte numită Aeolis Dorsa conţine unele dintre cele mai spectaculoase şi numeroase depozite aluvionare văzute pe Marte, scrie Science Daily.

Aceste structuri sunt observabile cu ajutorul sateliţilor pentru că au trecut printr-un proces numit „inversiune topografică”, unde canalele care erau mai joase acum sunt înălţate faţă de relieful din jur (imaginea de mai jos).

Credit: Geological Society of America

Măsurătorile demonstrează că depozitele aluvionare studiate au umplut văi adânci făcute în suprafaţa marţiană. Pe Terra, aceste văi se formează prin tăierea şi umplerea formaţiunilor în timpul scăderii şi respectiv ridicării nivelului eustatic al mării (nivelul mării absolut, raportat la un punct fix precum centrul Pământului).

Echipa a concluzionat că un proces similar a avut loc şi pe Marte, observând că au existat mai multe cicluri de ridicare şi scădere a nivelului apei, cu diferenţe chiar şi de 50 de metri între episoade – din nou, diferenţe similare cu cele observate pe Terra.

Concluzia savanţilor este aceea că fluctuaţiile semnificative ale nivelului apei şi ale mişcărilor acesteia de coastă au fost înregistrate de aceste depozite aluvionare, sugerând o stabilitate pe termen lung a planetei.

20 de ani în care omenirea a explorat Planeta Roşie. Ce au aflat cercetătorii până în prezent despre Marte