Home » Stiinta » Testul ultim al unei teorii emise de Einstein: steaua S0-2 va trece foarte aproape de gaura neagră supermasivă a galaxiei Calea Lactee, iar astronomii pot măsura în premieră un eveniment de acest tip

Alexandru Voiculescu 03.03.2018
În acest an, pentru prima dată, astronomii vor putea măsura deplasarea spre roşu a gravitaţiei din jurul unei găuri negre. Acest eveniment va putea confirma sau infirma o prezicere a lui Albert Einstein care spune că atunci când un obiect (steaua S0-2) se apropie de o sursă masivă (gaura neagră), lumina sa „coboară” din spaţiul-timpul deformat în zona spectrului de energie mică (de culoare roşu).

Astfel, potenţialul gravitaţional poate duce ca lumina să piardă suficientă energie pentru a se deplasa spre roşu. Roşul este culoarea spectrului electromagnetic care reprezintă domeniul de energie mică din cauza unor efecte gravitaţionale – precum cel care va avea lor la apropierea celor două corpuri.

Gaura neagră supermasivă, Sagittarius A*, din centrul Căii Lactee, are o masă de 4.000.000 de mase solare. Steaua S0-2 se va apropia la o distanţă de doar 18 miliarde de kilometri de gaura neagră, ceea ce e de trei ori distanţa dintre Pluto şi Soare, sau 17 ore lumină, scrie Forbes.

S0-2 a atins o viteză maximă de 2,5% din viteza luminii când va trece foarte aproape de Sagittarius A*.

Evenimentul va testa predicţiile lui Einstein pentru deplasarea spre roşu gravitaţională. Einstein a mai prezis şi o mică deviere a stelei care se apropie, un efect pe care astronomii speră să-l măsoare.

Fără să existe dovezi că ar fi de fapt un sistem binar, condiţiile sunt ideale pentru acest test (dacă existau două stele, câmpurile gravitaţionale interferau unele cu altele, iar măsurătorile nu puteau fi efectuate cu aceeaşi precizie”.

Fizicienii regândesc natura spaţiului şi a timpului într-o încercare de a elabora ”teoria totului”

O gaură neagră uriaşă a fost descoperită în mijlocul Căii Lactee. Este de 100 de mii de ori mai mare decât Soarele

Gaura neagră din Calea Lactee „consumă” deja asteroizi?

Calea Lactee are un nou vecin: ce au descoperit astronomii la 7 milioane de ani-lumină de galaxia noastră?